Luistercijfers 20-49 jaar: Qmusic blijft 1, Radio 538 stijgt door

Qmusic was ook in april van dit jaar de populairste radiozender bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar. Dit blijkt uit cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Radio 538 weet de stijgende lijn te behouden, terwijl Radio 10 en Radio Veronica opnieuw flink dalen ten opzichte van vorig jaar.

Foto: Pixabay

In april behaalde Qmusic (ma-zo, 6-24 uur) een marktaandeel van 22,4%. Dit is een stijging van 2,1%-punt ten opzichte van april 2023. Ten opzichte van maart 2024 is echter een daling van 0,6%-punt te zien.

Radio 538 staat opnieuw op de tweede plek met 13,4%. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is het marktaandeel met 3,9%-punt gestegen. En ook ten opzichte van maart dit jaar is een lichte stijging van 0,2%-punt te zien. De nieuwe ochtendshow met Tim Klijn, Rick Romijn, Niels van Baarlen en Florentien van der Meulen en de vrijdagmiddagshow van Edwin Evers hebben het station duidelijk geen windeieren gelegd.

NPO Radio 2 en Radio 10
Plek drie is voor NPO Radio 2. De publieke muziekzender was in april bij 20-49 jaar goed voor 13,0% marktaandeel. Dit is een daling van 1,2%-punt ten opzichte van een jaar geleden, maar een stijging van  0,7%-punt ten opzichte van maart.

Ook dit keer is Radio 10 één van de grote verliezers. In april was de zender goed voor 12,1% marktaandeel, een daling van 3,6%-punt in een jaar tijd. Door de komst van Joe staat Radio 10 flink onder druk en ook het aangekondigde vertrek van ochtendjock Gerard Ekdom is een tegenvaller voor 10. Positief nieuwtje is dat het marktaandeel ten opzichte van maart met 0,6%-punt gestegen is.

Tekst gaat verder onder de grafiek

Marktaandelen 20-49 jaar (ma-zo 6-24 uur)

 

Sky Radio, Joe en Veronica
Sky Radio was in april goed voor 6,5% marktaandeel. Dit is een verlies van 1,2%-punt ten opzichte van april 2023. En ook ten opzichte van maart dit jaar is er een min te zien van 0,6%-punt. Joe, dat uitzendt op de oude FM-frequenties van Radio 10, scoorde in april 4,7% marktaandeel. Ten opzichte van maart van dit jaar is het station gedaald met 0,4%-punt.

Radio Veronica is naast 10 de andere grote verliezer. Het station was in april goed voor 2,2% marktaandeel, een daling van 2,8%-punt ten opzichte van een jaar geleden. Ten opzichte van maart is het marktaandeel vrijwel gelijk gebleven. Voor de radiozender is het te hopen dat de start van Wouter van der Goes en Frank van ‘t Hof begin juni en de komst van Gerard Ekdom later dit jaar het tij gaat keren.

Vrijdagmiddag
Ook op vrijdagmiddag gaat de strijd tussen Qmusic en Radio 538 onverminderd door. De Top 40 met Domien Verschuuren is nog altijd veruit het populairst met 23,0% marktaandeel bij de commerciële doelgroep 20-49 jaar. Dit is een stijging van 2,3% ten opzichte van april 2023 en een stijging van een procentpunt ten opzichte van maart 2024.

Tekst gaat verder onder de grafiek

Marktaandelen 20-49 jaar (vr 14-18 uur)

Evers & Co behaalde in april een marktaandeel van 15,0%, een lichte daling ten opzichte van maart. In vergelijking met een jaar geleden scoort 538 echter 3,4%-punt hoger.

Radio 10 herstelde zich weer enigszins ten opzichte van maart, want met Somertijd en Edwin Diergaarde staat de zender weer op plek 3, net voor NPO Radio 2. [RadioWereld.NL]

Eén reactie

  1. Met alle respect voor Wouter van der Goes en Frank van ‘t Hof, maar ik denk niet dat zij de grote publiekstrekkers zijn. Die kans is bij Gerard Ekdom wel iets groter.