NMO Luisteronderzoek week 29-2025: Qmusic is marktleider

Qmusic was in week 29 van 2025 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 11,6%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. NPO Radio 2 staat deze meting tweede met 11,4%, gevolgd door Radio 538 op de derde plaats met 8,7%.

Foto: Pixabay

De zomervakantie is begonnen en dat zorgt weer voor een ander luistergedrag. De meeste grote radiostations zien hun weekbereik dan ook dalen.

Ondanks dat het marktaandeel is gedaald heeft Qmusic de koppositie weer overgenomen van NPO Radio 2. Daarnaast heeft Q met ruim 4,1 miljoen luisteraars nog altijd het hoogste weekbereik.

Radio 538 herstelt weer wat mede door de 10s Top 538 en staat daardoor weer derde. Ook NPO Radio 5 klimt weer wat omhoog, net als Radio 10 en Sky Radio.

Radio Veronica ziet de winst van Het Basispakket weer verdampen en ook 100% NL zakt weer terug na de flinke winst van een week eerder.

Minstens 14 respondenten
Radiozenders worden in onderstaande tabel alleen getoond als ze in de gekozen periode, doelgroep of het tijdvak door minstens 14 respondenten zijn beluisterd. Dit is nodig om betrouwbare cijfers te kunnen geven, met een betrouwbaarheid van 95 procent. Zijn het er minder dan 14, dan wordt de zender niet getoond. Daardoor kan het gebeuren dat een zender de ene week wel zichtbaar is in de luistercijfers, en de andere week niet.

Korte luistertrajecten
Sinds week 15 worden ook korte luistertrajecten van één en twee minuten op basis van encoding meegenomen in het luisteronderzoek. Voor de meeste stations betekent dit een stijging van het weekbereik en een lichte daling van de gemiddelde luistertijd ten opzichte van de oude methode. Een analyse van de effecten per radiozender is hier te vinden.

En sinds maart publiceert NMO in de luistercijfers de gemiddelde luistertijd per week van de zenders. Voorheen was dit de gemiddelde luistertijd per dag.

MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.

In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *