Luistercijfers 20-49 en 20-59 jaar: Qmusic stevig aan de leiding, 538 zakt terug

Qmusic blijft de populairste radiostation bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroepen. Dit blijkt uit de luistercijfers van het NMO (ma-zo, 6-24 uur) over de maand augustus. Radio 538 zakte flink terug.

Foto: Pixabay

Sinds begin van dit jaar hanteren radiostations verschillende leeftijdsgroepen voor wat voor adverteerders de belangrijkste doelgroep zou zijn. DPG is met Qmusic en Joe trouwe gebleven aan 20-49 jaar, terwijl Talpa, met Radio 538, Sky Radio en Radio 10, en Mediahuis, met Radio Veronica, 100% NL en Slam, zijn verbreed naar 20-59 jaar.

Er is één overeenkomst tussen beide cijfers: Qmusic, NPO Radio 2 en Radio 538 vormen de top drie, wel verschilt de volgorde en het verschil tussen de drie stations.

20-59 jaar
Qmusic was ook in augustus met 17,6% marktaandeel de grootste bij de doelgroep 20-59 jaar. Wel is ten opzichte van juli en een jaar geleden een daling te zien. Week 35, waarin de Top 1020 werd uitgezonden, was de beste week van de maand voor Q.

NPO Radio 2 volgt daarachter met 123%. Dit is iets lager dan in juli, maar wel fors hoger dan in augustus 2024.

Radio 538 volgt op plaats drie met 11,6% en zag het marktaandeel dalen ten opzichte van zowel een maand als jaar eerder. Het radiostation lijkt na een sterke tweede helft van 2024 weer even in een neerwaartse spiraal te zitten qua luistercijfers.

Radio 10 blijft vierde, en makt een flink sprong nar boven ten opzichte van juli en een jaar eerder. Daarnaast heeft het station zijn voorsprong op concurrent Joe vergroot. Dit station was nagenoeg stabiel ten opzichte juli, maar verliest ten opzichte van augustus 2024.

Radio Veronica blijft met 6,1% vrijwel stabiel ten opzichte van juli, maar wint wel flink ten opzichte van een jaar eerder en is nu even groot als Joe.

Ook Sky Radio blijft stabiel ten opzichte van juli, maar noteert wel een fors verlies ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee is Sky één van de grootste dalers.

NPO 3FM zit in de lift, zowel ten opzichte van juli als ten opzichte van een jaar geleden.

20-49 jaar
Bij de doelgroep 20-49 jaar domineert Qmusic met 21,3% in augustus. Wel daalde het marktaandeel iets ten opzichte van juli, maar steeg deze ten opzichte van een jaar geleden.

Radio 538 blijft tweede met 12,0%, een verlies van een procentpunt ten opzichte van juli en zelfs 3%-punt minder dan een jaar geleden. NPO Radio 2 blijft derde met 9,5%, wat iets lager is dan een maand eerder en een jaar geleden.

Radio 10 herstelt weer ten opzichte van juli, maar daalt nog wel ten opzichte van augustus 2025 al zijn de grote klappen voorbij. Joe sluit aan achter 10 en laat geen stijging zien.

Een opmerkelijk grote stijging is er echter wel voor 3FM. Het marktaandeel groeide met 1,2%-punt in een maand tijd naar 5,0% marktaandeel. Ten opzicht van een jaar eerder is de stijging zelfs 1,4%-punt.

Radio Veronica daalt ten opzichte van juli, maar stijgt weer ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Slam blijft keurige cijfers noteren en groeit zelfs met 0,6%-punt ten opzichte van een jaar geleden. [RadioWereld.NL]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *