Zoeken
Sluit dit zoekvak.

NMO Luisteronderzoek week 11: NPO Radio 2 blijft marktleider

NPO Radio 2 was ook in week 11 de best beluisterde radiozender van Nederland. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Qmusic staat deze meting tweede gevolgd door Radio 10 op de derde plaats.

Foto: Pixabay

Qmusic zond afgelopen week de Top 500 van de 90s uit, wat voor een flinke stijging van het marktaandeel zorgde.

De meest opmerkelijke stijger deze meting is Grand Prix Radio, dat afgelopen week opeens naar 3,15 miljoen schoot en daarmee een groter weekbereik heeft dan stations als 538 en Radio 10. En dat terwijl Grand Prix Radio in Nederland geen live verslaggeving van Formule 1 meer uitzendt.

Het zijn dit soort opmerkelijke uitschieters die er mede voor zorgen dat er vanuit de radiowereld behoorlijk wat kritiek is op het nieuwe luisteronderzoek en er een onafhankelijk onderzoek naar de huidige meetmethode komt.

De nieuwe luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals voorheen bij de dagboekmethode nog gebeurde.

Het wekelijks bereik wordt alleen gemeten als iemand minstens 5 minuten aaneengesloten heeft geluisterd. In het NMO Luisteronderzoek participeren momenteel 94 zenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag. [RadioWereld.NL]

Bron: NMO

 

3 reacties

  1. Las het bericht over de luistercijfers. Ik snap niet hoe Grand Prix van 18.000 naar > 3 miljoen luisteraars gaat in 1 week. Is daar een verklaring voor?

  2. Dat gelooft toch niemand. Drie miljoen luisteraars kan nooit.
    En helemaal niet als je via internet via VPN moet luisteren.