Muziek uit der 90s is momenteel uitermate populair. De afgelopen jaren schoten de 90s feesten als paddenstoelen uit de grond en ook van de radio zijn ze niet weg te krijgen. Mede door corona lijkt de drang naar nostalgie groter geworden. Daarom krijgt het ‘All 90s’ format een herkansing op de radio.
In de Verenigde Staten kwamen diverse pop- en hitzenders tijdens de coronacrisis met zogenaamde “Throwback Weekends” of “Feel Good Weekends” waarbij de actuele hits twee dagen lang grotendeels plaats maakten voor hits uit de 90’s en 00’s.
Het werd gewaardeerd door de luisteraars en daarom is afgelopen donderdag de popzender 93.9 (W)MIA in Miami als eerste zender in de VS weer overgestapt op uitsluitend jaren ’90 hits. De zender noemt zich nu Totally 93.9.
Niet de eerste keer
Totally 93.9 is niet het eerste station dat zich geheel op de 90s richt. Op internet zijn er al jaren 90s stations en ook via mobiele satellietradio van Sirius XM is al jaren het kanaal 90s at 9 beschikbaar. Maar in de ether was het all 90s format al weer jaren afwezig.
De eerste zender in de ether die het probeerde met een all 90s format was 106.5 The Buzz (KBZC) in Sacramento. Een commercieel succes werd het niet echt, want na 2,5 jaar werd de stekker uit het format getrokken. In Canada was Play 107.1 (CKEA) in Edmonton er succesvoller mee, al heeft de zender haar playlist inmiddels weer uitgebreid met 00’s en 10’s. In ons land richt Decibel zich hoofdzakelijk op de 90s, al worden ook hier elk uur wel een paar hits uit de 00’s en 10’s gedraaid.
Nu krijgt het 90s format dus een nieuwe kans in de ether. Opvallend is dat eigenaar iHeart Media niet voor de gebruikelijke reclame- en deejayvrije lancering heeft gekozen met 10.000 hits op een rij. In plaats hiervan zijn de deejays van MIA gewoon op hun plek in de programmering gebleven. En ook is er gewoon reclame op de zender te horen. Wel stunt Totally 93.9 met 90 minuten reclamevrij om 8 uur en om 17 uur.
3x Per dag
Het is op Totally 93.9 dus eurodance, hip-hop, boybands en girlpower dat de klok slaat. De rotatie van sommige hits ligt redelijk hoog, al valt dit voor Amerikaanse radiobegrippen nog wel mee. Zo komen Waterfalls (TLC), Crush (Jennifer Paige), What’s Up (4 Non Blondes) en Rhythm is a Dancer (Snap) drie keer op een dag voorbij. Ook is er nog een hele batterij hits die elke dag twee keer voorbij komen.
Tussendoor zijn pakkende teksten als “al onze ouderlijke vaardigheden komen door onze Tamagotchi” en “genieten van het geluid van de jaren ’90, zodra we ons bandje hebben teruggespoeld met een potlood” te horen.
Daarmee lijkt Totally 90s een typisch P3-station te worden. Dat wil zeggen dat de meeste luisteraars er alleen op afstemmen als ze er zin in hebben. Leuk voor af en toe, maar niet om dag in dag uit naar te luisteren. Maar als het station maar genoeg van dit soort luisteraars heeft, kan het toch nog een leuk marktaandeel scoren.
Daarnaast worden de ‘houdbare’ hits uit de jaren ’90 inmiddels ook opgepikt door de pop- (Adult Contemporary) en classic hitszenders.
Dat de zender juist nu de overstap maakt is niet verwonderlijk. Zoals eerder gemeld is de drang naar nostalgie hoog. Daarnaast waren de luistercijfers van MIA door de coronacrisis flink in elkaar gezakt. Een perfecte tijd dus om iets nieuws te beginnen.
Luistercijfersucces?
Of Totally 93.9 een succes gaat worden in de luistercijfers zal pas over een paar maanden duidelijk worden. En of het dit keer een blijvertje is, pas over een paar jaar. Enkele jaren gleden was classic hip-hop als nieuw format helemaal booming, maar inmiddels hebben ook veel stations dit format alweer gedumpt. [Radiowereld.NL]