Zappende luisteraar kost Radio 538 marktaandeel

Met een gemengd gevoel kijkt Jan Willem Brüggenwirth, directeur van Radio 538, naar de meest recente luistercijfers: zijn station daalde met 0,7% naar een marktaandeel van 12,1%, maar blijft wel het grootste. Aartsrivaal Sky Radio staat nog steeds op een ’veilige’ afstand en neemt met een marktaandeel van 10,2% de tweede plaats in op de ranglijst. Ook Sky Radio leverde de afgelopen maanden 0,3% in.

„De afhakers bij ons en Sky zie je terug bij zenders als RTL FM en Yorin FM, die groeiden allebei met 0,3%. De luisteraar heeft ontdekt dat er gezapt kan worden. Dat gaat ten koste van ons marktaandeel, maar voor het medium is dat een prima ontwikkeling: er ontstaat een leuker, meer gemêleerd radiolandschap. Ikzelf doe dat overigens ook: zo wil ik nog wel eens op een ander station afstemmen, maar dat zal ook wel door mijn leeftijd komen”, lacht Brüggenwirth (44).

Echte oorzaken voor de verschuivingen kan hij niet geven. „Goed bekeken kun je er geen peil op trekken: Noordzee FM veranderde een tijd geleden van koers en profileert zich als showbizz- en entertainmentstation. Dat leidde even tot groei, maar zowel nu als een maand geleden leveren ze 0,3% marktaandeel in.”

Na 538 en Sky wordt de rest van de top-5 gevormd door de ’publieken’: Radio 2 op de derde plaats, Radio 1 is vierde en Radio 3 staat op vijf. De commerciële stations die dan volgen, hebben een marktaandeel dat minder is dan de helft van Radio 538. Kunnen die wel gezond draaien? „Volgens mij niet. Ik denk dat wij en Sky Radio de enige zijn die winst maken, misschien BNR Nieuwsradio ook een beetje. De andere zenders die miljoenen euro’s hebben gestoken in de etherfrequentie verdienen die op dit moment niet terug. Wij wel: in 2003 hebben we op een omzet van € 46 miljoen een nettowinst van € 12,6 miljoen gemaakt. Dat is na aftrek van circa € 7 miljoen die we jaarlijks op onze frequentie afschrijven. Sky Radio draait misschien nog wel beter: die hebben geen dure diskjockeys in huis.”

Heet hangijzer in radioland is momenteel de introductie van digitale radio. „Daar staan wij op dit moment niet om te springen: we hebben net betaald voor een FM-frequentie, moeten we nu weer bloeden voor digitale radio? Bovendien schiet de luisteraar er niks mee op: de kwaliteit van FM is net zo goed en de mensen zouden andere toestellen moeten kopen. Ja, fabrikanten als Sony en Philips kunnen in hun handen wrijven: Nederland telt per huishouden 5 � 6 radio’s. Met 6 miljoen huishoudens hebben we het dan over 30 tot 36 miljoen nieuwe apparaten!”

Sinds enkele weken doen geruchten de ronde dat Radio 538, eigendom van de Amerikaanse investeringsmaatschappij Advent International (90%) en Veronica-pionier Lex Harding (10%), te koop staat. De vraagprijs zou € 175 miljoen zijn. „Ik hoor die verhalen ook, maar ik heb echt geen idee. Het kan zijn dat we morgen worden verkocht. Feit is wel dat Radio 538 voor kopers interessant is: ik zie de komende jaren nog volop groeimogelijkheden.” [Telegraaf/Marcel Frost/Radio.NL]