Herbert Visser: “Met belastinggeld plaatjes draaien op de radio niet meer van deze tijd”

Radiodirecteur Herbert Visser (100% NL/ SLAM!) was zondagmiddag te gast in het NPO Radio 1 programma “De Perstribune”. Daarin werd hij gevraagd wat hij zou doen om het zieltogende 3FM er weer bovenop te helpen. Herbert reageerde door zich af te vragen of het nog wel van deze tijd is om miljoenen euro’s belastinggeld te steken in het draaien van plaatjes op de radio.

Herbert Visser: “De Perstribune” slingerde dit discussiepunt vervolgens ook via Twitter de wereld in.

Reden voor Radio.NL om Herbert Visser te vragen nader in te gaan op zijn stelling. 

Per email reageerde de 100% NL en SLAM!-directeur:

“Als we ons beperken tot wat er aan muziek op de FM te horen is; dan is het al zo dat de commerciële zenders Sky Radio, Radio 538, Q-Music, Radio Veronica, Radio 10, Sublime, 100% NL en SLAM! gezamenlijk een veel groter muziekaanbod verzorgen dan 3FM en Radio 2.

Het is zelfs zo dat 100% NL en SLAM! –ook overdag- veel meer relatief onbekende nieuwe Nederlandse artiesten op de playlist hebben staan dan 3FM. NPO Radio 2 is al geruime tijd verworden tot een radiozender met vooral “de grootste hits aller tijden’ net als Radio 10. Daarmee is Radio 2 érg populair (ze zijn zelfs de nr.1 van Nederland op dit moment); maar met een ‘publieke taak’ heeft dit weinig meer te maken.

Buiten de FM-band is voor de consument ongelimiteerd muziek te verkrijgen. Vrijwel iedereen met een TV-aansluiting (via kabel of IPTV) krijgt er een pakket van tientallen reclamevrije muziekkanalen bij; verzorgd door Stingray. Het betreft hier meerdere kanalen met allerlei varianten op popmuziek, Nederlandstalige muziek, country, dance, jazz e.d. 

Binnen- en buitenlandse muziekstations in allerlei genres en stromingen (meer dan een kwart miljoen!) zijn te beluisteren via apps als TuneIn Radio of door een internetradio te kopen. Alleen al in Nederland zijn er meer dan duizend private radiostations online in allerlei muziekgenres.

En er zijn de streamingdiensten als Spotify, Deezer, Apple Music en Juke. Hier kun je je gratis registreren of een betaald abonnement nemen, en dan kun je elk liedje dat je maar wenst ongelimiteerd wanneer je maar wilt beluisteren; zélf playlisten maken of playlisten van anderen beluisteren. 

Nieuwe muziek ontdek je op SLAM!; 100% NL, andere radiostations of via allerlei ongelimiteerde mogelijkheden online. En via streamingdiensten kun je als consument door je eenmalig te registreren gebruik maken van een database van 30 miljoen liedjes waar je op ieder moment alles uit kunt halen dat je maar wilt beluisteren. Het muziekaanbod is oneindig.

Ik schat dat 3FM en Radio 2 bij elkaar met alles er op en er aan (dus ook de huur van de vele zendmasten overal in het land) zeker jaarlijks 50 miljoen euro kosten. De salarissen van DJs en muzieksamenstellers zijn –alhoewel die wel flink hoger zullen zijn dan het minimumloon- niet eens de hoogste kostenpost. Dat zijn de zendmasten die door het hele land verspreid staan; overige technische faciliteiten, studiogebouwen en de aanzienlijke auteursrechtenvergoedingen.

DJ’s en muzieksamenstellers stellen playlisten samen uit door de muziekindustrie aangeleverde muziekproducties en zenden die uit. Die muziekproducties zijn niet afkomstig van arme straatmuzikanten; maar worden doorgaans uitgegeven door grote internationale conglomeraten voor wie muziek big business is. En daar is helemaal niks mis mee, maar het kost de samenleving wel tientallen miljoenen aan belastinggeld waarmee deze producties op de NPO-muziekzenders voor het voetlicht worden gebracht.

Dit, terwijl de luisteraar/consument via radio, online muziekkanalen van de radiostations, TV-muziekkanalen, nonstop reclamevrije audiokanalen, YouTube, Soundcloud en streamingplatforms als Spotify en Apple Music feitelijk alles kan beluisteren wat ie maar wil, waar ie maar wil en wanneer ie maar wil. Welke publieke taak heeft de NPO dus nog als het gaat om het ten gehore brengen van muziek?

En ook: waarom zijn de keuzes van de DJs en muzieksamenstellers die bij de NPO werken zo bijzonder ten opzichte van een enthousiaste muziekliefhebber op Spotify die op dat platform een playlist maakt; dat die keuzes met tientallen miljoenen euro’s aan belastinggeld ondersteund moeten worden opdat de door de NPO uitverkoren muziek ook in heel Nederland in de ether te horen is?

In de jaren 70 van de vorige eeuw waren er maar 3 radiozenders; die waren allemaal van de Staat; het internet en de kabel waren er nog niet en dus was het destijds volstrekt logisch dat op één van die zenders –Hilversum 3- vooral muziek werd uitgezonden. Maar nu leven we in het jaar 2018 en de tijden zijn veranderd.  Als met belastinggeld gefinancierde popradio er niet zou zijn geweest, dan zou niemand anno nu op het idee zijn gekomen om hiervoor miljoenen uit de schatkist te halen. Muziek is immers overal in overvloed aanwezig.“ [Radiowereld.NL]