Geen alcoholreclame in 2024 op twee televisiezenders

Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) heeft voor 2024 laten vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzenders. Voor 2024 zijn dit de televisiezenders Nickelodeon en Disney Channel. Op deze zenders mag geen reclame voor alcoholhoudende dranken worden uitgezonden gedurende 2024.

Foto: pixabay

Geen radiozenders
Voor 2024 zijn er, net als vorig jaar, geen radiozenders als jongerenzender vastgesteld.

Een jongerenzender is een zender waarvan gemiddeld meer dan 25% van het totale kijk- en/of luisterpubliek bestaat uit minderjarigen. De onderzoeken naar jongerenzenders voor televisie en radio zijn uitgevoerd door het Nationaal Media Onderzoek. In de Mediawet is vastgelegd dat er voor 21.00 uur geen reclame voor alcoholhoudende dranken mag worden uitgezonden. STIVA kiest er daarnaast voor om ook na 21.00 uur geen reclame uit te zenden op jongerenzenders.

Peter de Wolf, directeur STIVA: “Adverteerders begrijpen dat ze een verantwoordelijkheid hebben om minderjarigen zo min mogelijk te bereiken. Reclame voor alcoholhoudende dranken is bedoeld voor volwassenen en deze reclame richt zich dan ook op volwassenen. STIVA en de adverteerders vinden het belangrijk alleen die platformen en zenders te gebruiken die hier geschikt voor zijn.”  [RadioWereld.NL]