Qmusic was in week 19 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 12,0%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. NPO Radio 2 staat deze meting tweede met 11,8%, gevolgd door Radio 538 op de derde plaats met 9,3%.

Saillant detail is dat Qmusic, ondanks dat het de koppositie van NPO Radio 2 overneemt, het marktaandeel zag dalen. Echter is de daling van NPO Radio 2, ondanks alle aandacht voor het Eurovisie Songfestival, nog groter, dat het station een plekje gedaald is. Daarnaast is Qmusic ook bereiksleider en was het in week 19 de enige zender met meer dan 4 miljoen luisteraars.
Radio 538 herstelt zich, mede door de ontknoping van de Millennium Top 1500, weer en klimt tot boven de 9%. Het station is daarmee weer de grootste Talpa-zender boven Radio 10, die daalde, en Sky Radio. Opmerkelijk is dat Sky zowel het weekbereik als de gemiddelde luistertijd zag dalen, maar desondanks stijgt in marktaandeel.
Joe maakt, mededoor de komst van Coen Swijnenberg en Sander Lantinga in de ochtend, een flinke stap naar boven.
MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.
In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]
Luistercijfers in week 19