Luistercijfers VK: Jongerenzenders profiteren van demografische correctie

Radiostations gericht op jongeren deden in het tweede kwartaal van dit jaar goede zaken in het Verenigd Koninkrijk. Dit komt mede door een demografische correctie (bevolkingsopbouw) die onderzoeksbureau RAJAR, verantwoordelijk voor de luistercijfers, heeft doorgevoerd.

Foto: Pixabay

Het totaal aantal inwoners van het Verenigd Koninkrijk bedraagt volgens RAJAR nu 57,6 miljoen. Dit zijn 1,3 miljoen mensen meer dan waarmee voorgaande kwartalen gerekend werd. Een correctie wordt normaal gesproken elk jaar in het tweede kwartaal doorgevoerd, maar dit keer is het een grote correctie die één keer per 10 jaar plaatsvindt.

RAJAR gebruikt de demografische data om een weegfactor te kunnen koppelen aan het luistergedrag van de circa 100.000 deelnemers aan het onderzoek, om zo onder meer bereik en marktaandelen te berekenen.

Mede door het gestegen aantal inwoners is ook het aantal radioluisteraars omhoog gegaan naar een nieuw record van 50,8 miljoen. Dit zijn er 900.000 meer dan in het eerste kwartaal.

De correctie die is doorgevoerd in de bevolkingsopbouw verschilt per leeftijdsgroep. Zo is het aantal 20-34 jarigen naar beneden gecorrigeerd, terwijl alle groepen tussen 25 en 39 jaar juist iets omhoog zijn bijgesteld. De grootste correctie naar boven is echter te zien bij de groep 15-19 jaar, die met 23% is verhoogd naar 3,2 miljoen.

De groei van de doelgroep 15-19 jaar heeft vooral een positief effect op radiostations die zich primair op jongeren richten zoals BBC Radio 1 en Capital. Radio 1 zag het weekbereik met 812.000 luisteraars stijgen, terwijl Capital 749.000 extra luisteraars won. Toch profiteerde niet elk jongerenstation. Kiss verloor bijvoorbeeld 286.000 luisteraars op weekbasis.

Nationaal
BBC Radio 2 blijft nog altijd de grootste zender met 13,5% marktaandeel en 13,3 miljoen luisteraars. En met Zoe Ball, de best betaalde radiopresentator van de BBC, heeft Radio 2 ook nog steeds de best beluisterde ochtendshow in huis. Wekelijks temmen er 6,4 miljoen luisteraars op haar show af.

BBC Radio 1 zag het marktaandeel groeien naar 5,2% (+0,7%-punt), terwijl Greg James in de ochtend goed is voor 4 miljoen luisteraars per week.

Het grootste commerciële netwerk blijft Greatest Hits Radio met 6,2% marktaandeel, al is de groei wel gestagneerd. De vorige kwartalen kwam de groei ook deels doordat het station zijn dekking op FM flink uitbreidde. Die uitbreiding is inmiddels afgerond, waardoor het station nu voornamelijk organisch moet gaan groeien.

Heart blijft het tweede commerciële netwerk van het Verenigd Koninkrijk met 5,6%, maar heeft met 9,62 miljoen luisteraars wel een fors hoger bereik dan Greatest Hits Radio.

Capital steeg naar 3,2%. Jordan North was in zijn eerste kwartaal in de ochtend goed voor bijna 2,81 miljoen luisteraars, 261.000 luisteraars meer dan zijn voorganger in het eerste kwartaal.

Tekst gaat verder onder de tabel

Londen
In Londen blijft BBC Radio 4 de grootste. De zender daalde wel naar 13,2%. BBC Radio 2 volgt op twee met 9,7%.

LBC blijft de grootste commerciële zender in Londen. Het marktaandeel steeg naar 7,6%. Popnetwerk Heart verloor marktaandeel, maar blijft wel de grootste commerciële muziekzender in de hoofdstad. BBC Radio 1 en Capital zagen hun marktaandeel daarentegen flink stijgen.

Van de ochtendshows zijn helaas geen cijfers van de landelijke BBC stations openbaar gemaakt voor Londen. Van de cijfers die wel beschikbaar zijn gaat Capital nu aan kop met 793.000 luisteraars. Jordan North, Siân Welby en Chris Stark wonnen hier 138.000 luisteraars.

Heart met Jamie Theakston en Amanda Holden volgt met 777.000 (+17.000), gevolgd door LBC met Nick Ferrari met 734.000 luisteraars (+45.000). Ronan Keating, die afgelopen week afzwaaide, en Harriet Scott op Magic waren in het tweede kwartaal goed voor 533.000 luisteraars (-90.000).

Digitaal
Het aandeel digitale radio steeg in het Verenigd Koninkrijk naar 73,7%, terwijl FM/AM daalde naar 26,3%. DAB(+) blijft met 42,8% het grootste platform om radio te luisteren. Online volgt met 28,1%.

De grootste digitale radiozender is nog altijd BBC 6Music met 2,75 miljoen luisteraars en 2,4% marktaandeel. BBC Radio 4 Extra is goed voor 1,0%.

Absolute Radio is de grootste commerciële digitale zender als het om marktaandeel gaat. Het station is goed voor 1,4%. Daarachter volgen Kisstory en Planet Rock met elk 0,9%. Kisstory is met 2,38 miljoen luisteraars wel de grootste commerciële zender als het om weekbereik gaat. Daarmee heeft Kisstory zelfs meer luisteraars dan zus Kiss. [RadioWereld.NL]