Luistercijfers VK: BBC verliest opnieuw marktaandeel

De radiostations van de BBC hebben in het derde kwartaal van dit jaar opnieuw marktaandeel verloren. Dit blijkt uit de nieuwe luistercijfers van RAJAR. BBC Radio 2 blijft daarentegen de populairste zender.

Foto: Pixabay

Het derde kwartaal was een roerig jaar in het Verenigd Koninkrijk. Zo kondigde Boris Johnson zijn vertrek als premier aan, overleed koningin Elizabeth en viel ook de zomervakantie in deze meting.

Opvallend is dat het weekbereik van radio deze periode steeg ten opzichte van het tweede kwartaal van dit jaar, daar waar radio in Nederland juist een dip kent in de zomermaanden als het om bereik gaat. In het Verenigd Koninkrijk luisterde 89% van de bevolking van 15 jaar en ouder wekelijks naar de radio.

Ook de BBC profiteerde van het stijgende weekbereik, want in het derde kwartaal trok de staatsomroep 0,2% meer luisteraars per week, in totaal ruim 33 miljoen, maar ten opzichte van een jaar geleden is dit een verlies van 4,6%.

Daarnaast daalde het totale marktaandeel van de BBC dit kwartaal met 1,4%-punt naar 46,7%. Ten opzichte van een jaar geleden is het verlies zelfs 4,2%-punt.

BBC Radio 2 blijft de grootste radiozender met 16,1% en won daarmee wat terrein, maar zag wel het weekbereik dalen. De grootste klappen kregen Radio 4 en 5 Live. Beide stations verloren het afgelopen kwartaal 5% van de luisteraars, wat ook terug te zien is in het marktaandeel. Radio 4 duikt ook voor het eerst in lange tijd onder de 10 miljoen luisteraars.

Record voor commerciële radio
De commerciële radiostations daarentegen behaalden opnieuw een record aan marktaandeel met 50,9%. Het is bovendien voor het eerst dat de commerciële radiostations meer dan 50% marktaandeel behalen.

Heart blijft met 5,3% marktaandeel en bijna 8 miljoen luisteraars het grootste netwerk, gevolgd door Hits Radio met eveneens 5,3% marktaandeel en 6,57 miljoen luisteraars.

Daarnaast is Greatest Hits Radio (3,4%) weer wat dichter naar rivaal Smooth Radio (3,4%) gekropen.

Zoe Ball presenteert op Radio 2 de populairste ochtendshow van het land. Wekelijks stemmen er bijna 7,37 miljoen luisteraars af op de show, een lichte stijging ten opzichte van het tweede kwartaal. De grootste commerciële ochtendshow is voor het popnetwerk Heart. Jamie Theakston en Amanda Holden zijn goed voor wekelijks bijna 4,1 miljoen luisteraars.

Tekst gaat verder onder de tabel

Londen
Nog steeds is BBC Radio 4 de grootste zender in Londen. In tegenstelling tot het landelijke marktaandeel steeg Radio 4 in Londen naar 13,4%. Radio 2 volgt daarachter met 11,9%.

De talkzender LBC is de grootste commerciële zender in de hoofdstad met 7,6% marktaandeel. De popzender Heart is de grootste commerciële muziekzender in Londen met 5,4%, gevolgd door Classic FM. Capital is de grootste jongerenzender van Londen. Met 3,1% heeft Capital weliswaar een gelijk marktaandeel als Radio 1, maar Capital heeft meer luisteraars: 1,51 miljoen tegenover 1,33 miljoen voor Radio 1.

Greatest Hits Radio, dat vorig jaar de FM-frequentie van Absolute radio overnam in de hoofdstad, zit opnieuw in een dip en staat nu weer onder rivaal Smooth.

Ochtend in Londen
Van de ochtendshows zijn helaas geen cijfers van de landelijke BBC stations openbaar gemaakt voor Londen. Van de cijfers die wel beschikbaar zijn gaat LBC aan kop. Nick Ferrari trekt wekelijks 871.000 luisteraars (+51.000). Heart volgt met 734.000 luisteraars (+75.000), terwijl Capital Breakfast met Roman Kemp, Sian Welby and Sonny Jay Muharrem 98.000 luisteraars terughaalde en nu goed is voor 626.000 luisteraars. Recent is het ochtendteam van Capital uitgebreid met Chris Stark, de voormalige producer en sidekick van Scott Mills op BBC Radio 1.

Digitaal
Het aandeel digitaal luisteren daalde in het derde kwartaal van 2022 licht naar 66,0%. DAB(+) blijft het belangrijkste platform om radio te luisteren, maar duikt voor het eerst in tijden weer net onder de 40%.

FM en AM zij nu goed voor 34,0% van het radioluisteren. Radio via internet nam iets toe naar 23,6%. De groei komt vooral op naam van de smartspeaker, want luisteren via websites of apps was minder in trek, terwijl luisteren via smartspeakers met 2,6%-punt toenam naar 13,4%.

6Music blijft de grootste
De grootste digitale zender blijft BBC 6Music met 2,4% marktaandeel en 2,46 miljoen luisteraars per week, maar verloor wel flink. BBC Radio 4 Extra volgt met 1,4%.

Kisstory is met 1,1% marktaandeel en 2,3 miljoen luisteraars per week zowel in marktaandeel als bereik de grootste digitale radiozender. Ook Planet Rock heeft 1,1% marktaandeel, maar minder luisteraars. Virgin Radio is goed voor 0,8%, gevolgd door Absolute 80’s met 0,7%. [RadioWereld.NL]