Qmusic blijft de populairste radiozender bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar. Dit blijkt uit de NMO luistercijfers over november, die woensdag zijn gepubliceerd. Radio 538 blijft tweede, terwijl Radio 10 voor het eerst sinds april een stijging noteert.

Er heeft op woensdag 11 december een herlevering plaatsgevonden over de radiocijfers van week 46 (periode: 11 t/m 17 november). Bij controle bleek dat de luisterdata van een aantal respondenten onterecht niet is meegenomen in de rapportage. Dit heeft ook effect op de maandcijfers van november. In onderstaande cijfers zijn de data wel volledig in de meting opgenomen.
In november behaalde Qmusic (ma-zo, 6-24 uur) een marktaandeel van 19,5%. Dit is 0,1%-punt meer dan in oktober, maar een daling van maar liefst 5,2%-punt ten opzichte van november 2023.
Dat het marktaandeel van Qmusic iets is gestegen ten opzichte van oktober komt voornamelijk door de Q-top 1500, waardoor het marktaandeel de afgelopen twee weken weer boven de 20% uitkwam.
Radio 538 blijft tweede en ziet de afstand naar Qmusic nagenoeg gelijk blijven. In november scoorde 538 16,5% marktaandeel (gelijk aan oktober). Ten opzichte van een jaar geleden is het marktaandeel met 3,4%-punt gestegen. In week 45 wist de radiozender bovendien dankzij de 538 Top 1000 een week lang het marktleiderschap af te snoepen van Qmusic.
Daling voor NPO Radio 2, herstel voor Radio 10
Na twee maanden stijging daalde het marktaandeel van NPO Radio 2 afgelopen maand. In november ging er 1,5%-punt vanaf en moet Radio 2 genoegen nemen met 10,4% marktaandeel. Ten opzichte van vorig jaar daalde het marktaandeel met 1,8%-punt.
Tekst gaat verder onder de grafiek
Voor Radio 10 is er voor lange tijd een lichtpuntje. Mede door de start van de Top 4000 steeg het marktaandeel ten opzichte van oktober met 0,7%-punt naar 8,0%. Het is de eerste stijging sinds april. Ten opzichte van een jaar geleden is er echter nog een daling van 4,7%-punt te zien.
Sky weer groter dan Joe
Sky Radio zag in november het marktaandeel licht stijgen naar 7,2%. Ten opzichte van een jaar geleden laat de non-stop zender wel een flinke plus zien: +0,8%-punt. Hierdoor is Sky Radio weer groter dan Joe, dat met 0,2%-punt daalde naar 6,9% marktaandeel. Ten opzichte van november vorig jaar is dit echter een stijging van 1,9%-punt.
Veronica stijgt door
Het marktaandeel van Veronica zit opnieuw in de lift. Ten opzichte van oktober steeg het marktaandeel met 0,4%-punt naar 3,9%, wat vooral komt door de Top 1000 Allertijden. Een jaar geleden stond het marktaandeel nog bijna anderhalf procentpunt lager.
100% NL daalde in november met 0,3%-punt naar 3,4% marktaandeel. Ten opzichte van een jaar eerder is dit echter een stijging van 0,6%-punt. Ook 3FM noteerde een verlies. Dit keer ging er 0,7%-punt af, waardoor het marktaandeel op 3,2% komt. Een jaar geleden stond het marktaandeel met 3,1% iets lager. [RadioWereld.NL]