Commerciële radiostations zijn niet blij met de plannen van de Tweede Kamer om de NPO 50 miljoen euro extra reclame-inkomsten binnen te laten halen via Ster-inkomsten. Robert Bernink spreekt zelfs van ‘oneerlijke concurrentie’.

Bernink is voorzitter van de VCR, de belangenvereniging van een groot aantal landelijke commerciële omroepen, waaronder Qmusic, 538, Veronica en BNR. Voor de sector zijn de plannen om de NPO 50 miljoen euro extra uit de reclamemarkt te laten slepen onacceptabel. “Het kan toch niet zo zijn dat wij de rekening betalen om de onderwijsbegroting sluitend te krijgen”, zegt hij tegen BNR.
Commerciële radiostations zijn volledig afhankelijk van reclame-inkomsten, terwijl de NPO geld krijgt van de staat en ook deels inkomsten genereerd middels reclames van de ster.
Veiling
Door nu van de NPO te eisen om extra geld uit die markt te halen, gaat dat mogelijk ten koste van de inkomsten van commerciële zenders. “We zijn geheel afhankelijk van reclame-inkomsten waarbij inkomsten uit digitale kanalen steeds belangrijker worden”, vervolgt Bernink. “Bovendien hebben de commerciële radiozenders vorig jaar gezamenlijk 157 miljoen euro betaald in een FM-veiling, de markt wordt nu mogelijk flink verstoord.”
Voor de radiostations is elke euro die binnenkomt dan ook belangrijk om het veilingbedrag te kunnen terugverdienen. Dat geldt niet alleen voor de landelijke stations, waarvan de frequenties vorig jaar al onder de hamer gingen, maar ook voor de niet-landelijke commerciële stations. Hun frequenties worden komend jaar geveild. [RadioWereld.NL]