Australië: 2Day FM Sydney gooit het roer weer om, focus op nieuwe muziek

De hitzender 2Day FM in Sydney heeft afgelopen week een opmerkelijke formatswijziging doorgevoerd. Want waar de meeste (CHR) hitstations zich de afgelopen jaren met meer classics juist op een iets ouder publiek zijn gaan richten, doet 2Day nu juist het omgekeerde.

Sinds afgelopen donderdag heeft 2Day de hoeveelheid nieuwe muziek juist weer drastisch opgevoerd in de hoop een jongere doelgroep aan te trekken. Het station belooft nu “The Hits, Before They Hit”, oftewel de hits voordat ze een hit worden.

Nog steeds draait 2Day classics die terug gaan tot het begin van deze eeuw, maar het station klinkt flink jonger nu. Op de playlist staan artiesten als Troye Sivan, Doechii, The Kid Laroi, SZA, Kita Alexander, Kendrick Lamar, Dom Dolla, Sabrina Carpenter, Young Franco, Drake, Billie Eilish, Tobiahs and Cyril.

Daarnaast belooft het station meer in te zetten op nieuwe muziek uit Australië. Volgens de mediawet dienen radiostations minimaal 25% muziek uit Australië te draaien, maar 2Day claimt daar flink overheen te gaan.

Onderbuikgevoel
Ik ben een groot voorstander van het vinden van die volgende generatie Aussie-supersterren om door te breken”, zo zegt music director Kiri Martin van 2Day FM in een interview met Mediaweek. “We willen de volgende Amy Shark’s, de Tones en I’s.

Het samenstellen van de playlist is volgens Martin een balans tussen datagestuurde inzichten en intuïtie. Uiteraard doet het station muziekonderzoek. Maar ook wordt er bijvoorbeeld gekeken wat inwoners van Sydney Shazammen. “Maar soms moet je een gokje wagen en vertrouwen op onderbuikgevoel.

Veranderingen al eerder ingezet
Dat er opnieuw veranderingen aan kwamen bij 2Day werd vorig jaar augustus al duidelijk toen Dave Hughes, Ed Kavalee en Erin Molan na 3,5 jaar uit de ochtend werden gehaald. Jimmy Smith en Nathan Roye werden van de avond naar de ochtend verhuist. Sinds vorige week krijgen zij daarbij hulp van Emma Chow. Zij maakte eerder 14 jaar lang een programma met Mike Etheridge en waren tot januari dit jaar dagelijks tussen 9 en 11 uur te horen.

Tegen de stroom in
Met de wijzigingen zwemt 2Day opnieuw tegen de stroom van de gevestigde orde in. Maar de wijzigingen waren noodzakelijk, want volgens de laatste luistercijfers was 2day goed voor 4,7% marktaandeel, ver achter directe concurrenten KIIS 1065 (`10,0%) en Nova (7,6%).

Jarenlang was 2Day FM veruit de populairste hitzender van Sydney, maar na het vertrek van het ochtendduo Kyle Sandilands & Jackie O Henderson naar rivaal KIIS stortte het marktaandeel compleet in.

Opvallend is dat 2Day de afgelopen jaren meerdere keren wijzigingen doorvoerde die niet direct grote positieve effecten op de luistercijfers hadden, maar later wel gevolgd werden door vele stations over de wereld. Zo was 2Day in 2014 de eerste CHR-hitzender die fors meer classics op de playlist plaatste onder het mom van ‘Hits & Old Skool’. Inmiddels is het vrij standaard dat hitzenders een hoog aandeel aan classics draaien. Ook in Nederland is dit beeld zichtbaar bij bijvoorbeeld Radio 538 en Slam. Enkele jaren later besloot 2Day zelfs zijn classics terug te laten gaan tot in de jaren ’80.

Het wordt dan ook een interessante periode om te zien of 2Day dit tij weer gaat keren en hitzenders weer meer actuele muziek gaan draaien. [RadioWereld.NL]

Eén reactie

  1. Eindelijk, hoog tijd dat ze meer nieuwe muziek gaan draaien. Zou op 538 ook morgen, en wat jongere dj’s en meer vrouwen op de radio is wat mij betreft heel erg welkom. En neen ik ben geen 16 jarige, ik ben 67. We leven nu en niet in 1980. Af en toe een oudere hit ertussen is leuk, maar niet continu.