In Frankrijk zijn de twee landelijke DAB+-netwerken dinsdagochtend officieel van start gegaan. Hierdoor zijn 25 radiostations, waaronder alle grote netwerken en publieke radiostations, in de boog Parijs-Lyon-Marseille digitaal via de ether te ontvangen.
25 Stations
Voor de twee landelijke DAB+-netwerken werden in maart 2019 al 24 radiostations geselecteerd, waaronder alle grote netwerkradio’s zoals NRJ, RTL, Skyrock, Nostalgie en Fun Radio, en de landelijke publieke omroep Radio France. Ook Latina, Radio Classique, M Radio en Air Zen kregen een plek toegewezen.
Omdat er op één van de twee netwerken nog ruimte over was, werd er eind vorig jaar een 25ste radiostation vergund: Skyrock Klassiks.
Ommezwaai
De start van landelijke radio op DAB+ is een flinke ommezwaai, want in eerste instantie waren de grote radiogroepen erg sceptisch over DAB+ en zagen zij hier helemaal niets in. Maar lokale, regionale en doelgroepenzenders bleken wel al snel aan boord van de digitale ethertrein te springen.
Inmiddels zijn er in Frankrijk al meer dan 4 miljoen DAB+-radio’s verkocht en heeft 13% van de huishoudens al een DAB+-ontvanger in huis. De komende jaren zal het aantal DAB+-radio’s flink toenemen, want alle nieuw geleverde auto’s moeten standaard DAB+ aan boord hebben.
In september werden de eerste testuitzendingen van de twee landelijke DAB+-netwerken al gesignaleerd in onder meer de hoofdstad Parijs en Valence, tussen Lyon en Marseille.
Start met boog Parijs-Lyon-Marseille
Dinsdagochtend zijn alle zender voor de eerste fase van de uitrol officieel aangezet en zijn de twee landelijke DAB+-netwerken te ontvangen in Parijs, Lyon en Marseille, alle steden die op deze boog liggen en de snelwegen tussen Parijs, Lyon en Marseille.
De twee netwerken zijn niet overal in Frankrijk op hetzelfde kanaal te ontvangen. M1 zendt in de regio Parijs uit op kanaal 6C, in Marseille op 7C en in Lyon op 7A. M2 heeft in Parijs kanaal 8C, in Marseille 8B en in Lyon 7B.
Door de start op de boog Parijs-Lyon-Marseille wordt al gelijk 20% van de autoroutes en 20% van de grootstedelijke regio’s gedekt. Binnen twee jaar moet dit al gegroeid zijn tot 50% van de Autoroutes (A). Bovendien moet dan ook 20% van de nationale wegen (N) in de administratieve regio Bretagne en 20% van de tertiaire wegen (T) op Corsica voorzien zijn van dekking. [RadioWereld.NL]