Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Televisiezender RTL4 moet haar adverteerders over …

Televisiezender RTL4 moet haar adverteerders over de maanden september en oktober hoogst waarschijnlijk bijna twee miljoen gulden terugbetalen. Dat is een vijfde deel van de winst die de gehele Holland Media Groep (HMG), waartoe RTL4 behoort, over 1997 behaalde. De betaling is het gevolg van een door het station zelf ingestelde compensatieregeling. Afgelopen augustus beloofde RTL4 de adverteerder een gemiddeld marktaandeel van 20 procent in de leeftijdscategorie 20 tot 49 jaar. Als het station dit aandeel in de maanden september tot en met december niet zou behalen, zou de adverteerder financieel worden gecompenseerd, zo werd verzekerd. Ook kon worden gekozen voor een ‘uitbetaling’ in reclamezendtijd. Mediaplanner Ruud de Langen van media inkoopbureau Media Direction schat dat het marktaandeel van RTL4 over september en oktober op 19,5 procent zal uitkomen. Aangezien de omzet aan advertentie-inkomsten over die maanden ongeveer 75 miljoen gulden bedraagt voor RTL4, zou er een gedeelte van 0,5/20 procent gecompenseerd moeten worden. Dat is 1,875 miljoen gulden. De compensatieregeling werd in augustus van het afgelopen jaar bedacht om adverteerders over de streep te trekken die sceptisch stonden tegenover de grootschalige wijzigingen in de programmering die RTL4 toen afkondigde. Een aantal van de vertrouwde programmaformules was te sleets geworden, zo vertelde programmadirecteur Bert van der Veer, en hij wilde dat RTL4 meer jongere kijkers zou bereiken. Vooral het aandeel kijkers in de bij adverteerders zeer populaire leeftijdscategorie 20-49, moest omhoog. Daartoe moest RTL4 onvoorspelbaarder, spannender en onbezonnender worden. Een aantal adverteerders vroeg zich af of de koerswijziging niet als te drastisch door de kijker zou worden ervaren en trouwe kijkers zou afschrikken. Zij lijken nu gelijk te krijgen. Vooral de nieuwe dagelijkse programma’s RTL Live dat in de plaats is gekomen van de Vijf Uur Show, en het nieuwe informatiemagazine Extra slaan niet erg aan. Bovendien vallen de kijkcijfers op zondagavond erg tegen. Parallel aan de worsteling van RTL4, loopt de opkomst van concurrent SBS6. Concurreerde SBS6 voorheen voornamelijk met Veronica met gedurfde, brutale programma’s, met de ‘overname’ van HMG-presentatoren als Robert ten Brink, Peter R. de Vries en Willibrord Frequin, ontpopt de zender zich meer en meer als een alternatief voor RTL4. Frank Eijken, directeur van IP, de organisatie die de reclame voor de HMG verkoopt, vertrouwt erop dat RTL4 het target in de kijkersgroep 20-49 gewoon haalt. ,,Laten we eerst afwachten hoe het marktaandeel voor september uitpakt. En anders is 19,5 procent ook nog heel netjes”, zegt hij. ,,Pas als het 18, of 17 procent wordt is er echt iets aan de hand.” Een woordvoerder van de HMG bevestigt dat als RTL4 het beloofde marktaandeel niet haalt, de adverteerders worden gecompenseerd. ,,Wat je belooft, moet je ook doen”, zegt hij. Maar ook hij heeft er vertrouwen in dat dit niet nodig zal zijn. Hij wijst er op dat tijdens uitzendingen van Europacup-voetbal door de publieke omroep altijd minder wordt gekeken naar de HMG-zenders. ,,Bovendien moet de kijker gewoon nog even wennen aan alle veranderingen. Dat is logisch”, aldus de HMG- woordvoerder. Mediaplanner De Langen is het daar grotendeels mee eens, maar plaatst kanttekeningen. ,,RTL4 moet wel nu echt gaan oppassen, ze zakken harder dan verwacht.”