Strijd tegen reclamestickers Radio 538

De gemeente Rotterdam gaat het plakken van reclamestickers op objecten in de openbare ruimte hard aanpakken. Eerder kreeg uitzendbureau Papillon uit het Oude Noorden een schadeclaim van 100.000 gulden in de bus, omdat grote hoeveelheden stickers op bruggen, containers, lantaarnpalen en papierbakken in de stad zijn geplakt. Nu krijgt ook het populaire station Radio 538 een claim van 150.000 gulden aan de broek.

De gemeente Rotterdam is de wildplakkers meer dan zat. Voor het plakken van reclamestickers is een vergunning nodig, maar de stickers worden op grote schaal illegaal opgeplakt. ,,Gemeentelijke beheerders ergeren zich al jaren aan het illegaal aanbrengen van stickers,” zegt woordvoerder T. van Bree van de dienst Gemeentewerken. Eneco Citytech – eigenaar van de lantaarpalen -, het Parkeerbedrijf Rotterdam, vervoersbedrijf RET en de dienst Stedebouw + Volkshuisvesting hebben samen met Gemeentewerken de handen ineengeslagen. In het kader van het gemeentelijk project Schoon & Heel wordt meer samengewerkt bij de aanpak van de reclameplakkers.

Uitzendbureau Papillon in de Zwartjanstraat en Radio 538 werden enkele weken geleden door de gemeente Rotterdam gesommeerd de reclamestickers te verwijderen. Omdat zij niet aan het verzoek voldaan hebben, zal de gemeente de stickers zelf verwijderen. Daarbij is een schatting gemaakt van de schade aan het verfwerk en de kosten voor herstel. De precieze omvang van de schade wordt pas duidelijk als de stickers zijn verwijderd. De kosten – minimaal 250.000 gulden – worden verhaald op de bedrijven.

Volgens de gemeente hebben beide bedrijven bewust opdracht gegeven om de stickers te plakken. Dat wordt afgeleid uit de grote hoeveelheid stickers en het feit dat ze met enige regelmaat op routes van en naar het centrum zijn geplakt. Bovendien zijn de reclamstickers opvallend groot: A4- formaat.
Papillon ontkent opdracht te hebben gegeven aan het plakken van de stickers, die aan uitzendkrachten zijn uitgedeeld. Het bedrijf vreest faillissement als het de schade moet betalen. Wel is geprobeerd enkele stickers te verwijderen.

Radio 538 weigert haar promotiestickers te verwijderen en de schade te betalen. Volgens een woordvoerder maakt het station veel promotiemateriaal, waaronder grote hoeveelheden stickers. Daarnaast komen veel aanvragen voor dergelijke pakketten van luisteraars binnen. De afgelopen maanden zijn extra promotiecampagnes gehouden rond de komst van de populaire dj’s Edwin Evers en Jeroen van Inkel. Daarbij zijn veel stickers uitgedeeld bij evenementen en activiteiten. ,,Wij kunnen niet verantwoordelijk gehouden worden voor wat anderen met onze spullen doen,” zegt de woordvoerder.
Gemeentewerken werkt ondertussen met verschillende partijen aan regelgeving op het gebied van ‘culturele affichering’. Deze moet orde scheppen in de wildgroei aan aanplakbiljetten voor feesten, concerten en evenementen.(Rotterdamsdagblad)