Het-nieuws.nl wordt geen nieuwssite

Cameo Media, het productiehuis dat het SBS6-journaal verzorgt, weet nog niet helemaal zeker wat er allemaal op de site zal komen te staan. Maar zowel de producent als de redactie van het journaal willen niet concurreren met de tv-uitzending. Daarom zullen er op de site eerder achtergronden, een blik achter de schermen en feedbackmogelijkheden zoals chats of messageboards komen te staan. Nu staat er enkel maar een flash-animatie op de pagina.

“We moeten nog eens goed op een rijtje zetten wat we nu precies allemaal op onze website willen”, stelt Frank Zweers van Cameo Media. “Er staat nog bijna niets voor 100% vast. We willen wat videobeelden op de site zetten, maar niet al te veel. Misschien enkel van het hoofditem. Ik denk ook niet dat we overdag nieuwe items zullen toevoegen aan de site. Verder dan de hoofdpunten alleen aankondigen kunnen we wellicht niet gaan. Cameo Media levert namelijk ook nieuws aan andere klanten, portals zoals Everyday.nl. We kunnen toch moeilijk met hen gaan concurreren, want dan beconcurreren we ook onszelf.”

De redactieleden hebben niet de ambitie om de site uit te bouwen tot een op zich staande nieuwssite. Nochtans waren zij de initiatiefnemers voor het opstarten van de site. “Wij zien het eerder als een mogelijkheid om de kijker wat extra info over het programma te verschaffen”, beweert Menno Swart van de redactie van het SBS6 journaal. “We vroegen aan de webdesigners van Cameo Media om feedbackmogelijkheden in te bouwen. De kijkers moeten eenvoudig met ons contact kunnen opnemen, dat is het belangrijkste. Ik denk trouwens dat het budgettair niet haalbaar zou zijn om veel videofragmenten op onze homepage te plaatsen. Maar als het zou kunnen om on-line meer info te verschaffen over een bepaald onderwerp, waarom dan ook niet?”

Waarvoor kan de bezoeker dan wel op de site terecht? Cameo Media wil de nadruk leggen op interactiviteit, weet Frank Zweers. “Via een discussieforum of een chat moet dit kunnen. Op Internet is het ook veel makkelijker om een poll te houden. Voorts willen we de kijker ook eens een blik gunnen achter de schermen van de redactie. Wellicht doen we dit met een filmpje.” (MediaNL)