Producent van mobiele telefoons Nokia wil eind van dit jaar in Nederland visual radio op de markt brengen. Op je telefoon hoor je de muziek die een omroep uitzendt, terwijl je op het beeldscherm film, foto’s of informatie over de artiest of zender ziet.
Dit maakte Nokia, ’s werelds grootste producent van mobieltjes, maandag bekend bij de presentatie van de productlijn voor dit jaar. Visual Radio wordt op dit moment uitgeprobeerd bij de commerciële radiozender Kiss FM in Finland. ,,Dat verloopt erg succesvol”, aldus Emile Baak, algemeen directeur mobiele telefonie voor de Benelux. ,,In Nederland praten we nu met de omroepen. Vooral met de commerciële, maar ook met de publieke. Eind van dit jaar, begin volgend jaar kunnen we van start.” Namen wil Nokia nog niet noemen, maar naar verluidt is Radio 538 een van de gegadigden.
Doel van de nieuwe techniek is luisteraars te betrekken bij de omroep. Van het liedje dat je hoort, wordt bijvoorbeeld via het telefoonscherm een ringtone aangeboden of de clip vertoont. Ook kan de radiozender spelletjes laten doen via de telefoon, of worden on line concertkaarten aangeboden van de artiest.
,,Het gaat de klant geld kosten, maar prijzen kunnen we nog niet noemen”, aldus Baak. ,,De consument krijgt er wel een heleboel interactiviteit voor terug.” Nokia zegt met visual radio in te spelen op de wensen van de consument. ,,Mensen participeren steeds meer in radio- en televisieprogramma’s. Kijk naar Idols, waar massaal wordt gestemd op de kandidaten. Op de radio worden volop spelletjes met sms gespeeld.”
Het Finse Nokia presenteerde gisteren een hele reeks toestellen, waarbij het feitelijk bellen nog maar een klein onderdeel is. De nieuwe generatie telefoons biedt kantoorfaciliteiten, on line spelletjes, media-spelers en muziek-, foto- en videomogelijkheden. Baak: ,,Bij de pure spraaktelefonie zie je de marges verschralen. Daarom willen we blijven innoveren en vernieuwen.”[AD/J.v.K./Radio/NL]