Afgelopen maandag heeft onderzoeksbureau Intomart/GFK weer de luistercijfers bekend gemaakt, deze keer van augustus / september 2004. Op 14 juni is het nieuwe Yorin FM van start gegaan en voor veel mensen is het een groot onderwerp van gesprek. Vandaar de luistercijfers van Yorin FM in de verschillende groepen, met een analyse.
Als eerste, er is een Excel document beschikbaar met alle cijfertjes die gebruikt zijn voor het maken van deze analyse. Er zijn verschillende werkbladen, elk werkblad vertegenwoordigt een eigen groep. Klik onder aan dit artikel om het te downloaden.
We beginnen dit verhaal even met een korte uitleg over het ‘nieuwe’ Yorin FM. Op 14 juni 2004 is het format omgegooid. Voor 14 juni was Yorin FM een hitstation met ongeveer dezelfde muziek als Radio 538. Qua muziek was er dus voornamelijk de muziek uit de top 40 te horen, samen met wat dancemuziek. De ochtend was gevuld door Eddo (tegenwoordig als Edwin Ouwehand te horen op RTL FM) en de middag door Wouter van der Goes (nu Radio 3FM). Op 14 juni veranderde dit alles radicaal.
Yorin FM is nu een pop/rockstation met dj’s als Rob Stenders, Robert Jensen en Henk Westbroek. Alle dance ging eruit, dus ook de dance op vrijdag- en zaterdagavond. Daarvoor in de plaats gekomen is gewoon muziek volgens het format van Yorin FM. Andere nieuwe dj’s op het station zijn Timur Perlin (elke werkdag in de middag tussen 13 en 15 uur te horen) en Mark van den Akker (elke werknacht tussen 12 en 2 uur). Er is ook wel wat kritiek op de muziekkeuze, omdat het progressiever zou mogen, sommige platen zouden wel erg vaak voorbij komen en de dj’s zouden wat vrijer moeten opereren. Zijn al die investeringen het waard geweest?
Eerst de algemene luistercijfers, ofwel de cijfers over de groep 10 jaar en ouder. De voorgaande keer ging er 0,1% vanaf, deze keer komt dat er weer bij. Puur kijkend naar deze cijfers heeft het ‘nieuwe’ Yorin FM dus nog niet echt de verwachte uitwerking. Maar hoe zit dat in de doelgroep (20 tot en met 34 jarigen) of andere groepen?
De luistercijfers over de hele week genomen in de groep 13 tot en met 19 jarigen zijn gedaald. De reden van deze daling is waarschijnlijk dat degenen die van het oude format hielden en niet houden van het nieuwe Yorin FM, zijn overgelopen naar Radio 538. Dat station stijgt dus ook. In de ochtend met Rob Stenders stijgt Yorin FM wel, in tegenstelling tot Radio 538. De luistercijfers met Timur Perlin en Robert Jensen in de middag dalen juist. De luistercijfers van alleen Robert Jensen zijn niet beschikbaar, vandaar dat het op deze manier moet.
Door met de doelgroep van Yorin FM, de mensen tussen 20 en 34 jaar. In de doelgroep doet Yorin FM het heel goed. Over de hele week genomen stijgt Yorin FM en ook op de drive-time uren met Stenders en Jensen stijgt Yorin FM flink. Uit de cijfers blijkt ook dat het percentage vrouwen dat naar Yorin FM luistert hoger ligt dan het percentage mannen. Uitzondering daarop is Jensen in de Middag, want bij de meest recente luistercijfers daalt Jensen bij de vrouwen en stijgt bij de mannen tot boven het percentage van de vrouwen.
Dan de voor adverteerders belangrijke groep luisteraars, de boodschappers. Die groep loopt van 20 jaar tot 49 jaar. Daaruit blijkt dat de constante lijn van de maanden ervoor, overgaat in een stijgende lijn. Het marktaandeel ligt daar nu op 4,5% en dat is een vooruitgang van 0,4%. Rob Stenders daalde in de vorige meting nog, maar zit nu inmiddels op 5%. Timur Perlin en Robert Jensen hebben de constante periode inmiddels ook afgesloten en stijgen nu ook.
Ook is er nog een werkblad met de overige groepen. Te beginnen met de Studenten. In juni en juli was het marktaandeel van Yorin FM daar nog 11,3%. De meting erop ging er 1,3% vanaf. Inmiddels is dat verlies weer bijna goed gemaakt en staat Yorin FM op 11,2%.
In het ultrakort ook nog even de ouderen onder ons, een groep waar Yorin FM het natuurlijk niet van moet hebben. Van de mensen tussen de 50 en de 64 jaar luistert 0,8% en dat is voor de tweede meting op rij een verlies van 0,1%. In de groep van de 65-plussers blijft Yorin FM stabiel staan op 0,3%.
Leuk, al die cijfertjes, zul je misschien denken. Maar nu is het dan tijd voor de echte, maar natuurlijk nog wel voorlopige, conclusie. Zoals ik al zei heeft Yorin FM luisteraars verloren in de groep 13 tot en met 19 jarigen, door de format switch. De potentiële nieuwe luisteraars hebben het station nog niet gevonden of zijn er nu al op afgeknapt. Wel is het voor Yorin FM hoopgevend dat Rob Stenders in de ochtend stijgt ten koste van Edwin Evers, omdat luisteraars dan misschien wel ook de rest van de dag blijven hangen. In de doelgroep van Yorin FM, 20 tot en met 34 jaar, is de uitwerking al duidelijk te zien. De luistercijfers stijgen, ook op de drive-time uren. Bij zowel de mannen als de vrouwen stijgt het station in cijfers, al ligt het percentage luisteraars bij de vrouwen nog net wat hoger in vergelijking met de mannen.
Opvallend is ook de daling van Radio Veronica, met name op de drive-time uren. Misschien dat er veel van die weglopers zijn overgelopen naar Yorin FM. Ook kan Yorin FM flink gaan profiteren van de leegloop bij Radio 3FM. Eerst gingen de top dj’s weg, nu ook de luisteraars. In bijna elke groep is er een daling te zien bij het publieke popstation. Het format van Yorin FM komt op een paar belangrijke punten overeen met het oude format van 3FM (toen deze zender nog de slogan ‘altijd de eerste’ had). Het huidige ‘serious radio’ lijkt niet erg aan te slaan bij de luisteraars en stappen misschien wel over naar het station dat een tijdje als slogan voerde ‘alles behalve Serious Radio’, dat was Yorin FM.
Commercieel gezien gaat Yorin FM ook vooruit. Al zal er dit jaar nog wel verlies worden gemaakt in verband met de grote campagnes en de aankoop van grote dj’s, de jaren erop zou het beter moeten kunnen gaan. Het station wordt namelijk voor adverteerders steeds interessanter. Er komen elke maand meer luisteraars bij in de belangrijke commerciële groepen (20-34 jaar en 20-49 jaar, boodschappers). Vooral de ochtend met Rob Stenders stijgt flink, Robert Jensen ligt vaak iets lager. Het is voor Yorin FM te hopen dat de luistercijfers nog verder stijgen. De kans dat dat gaat gebeuren is groot, lettend op de trend van de laatste maanden en de grootschalige campagne die gevoerd is in oktober.
Tot zover deze analyse, aanstaande zondag staat de gewone Yorin FM Update weer rond 12 uur ’s middags on-line op Radio.NL.