België: Donna vanaf morgen in het nieuw

Morgenochtend om 6 uur gaat het geheel vernieuwde Radio Donna van start. Met een nieuw geluid, een nieuwe programmering, een nieuwe website en een nieuw jinglepakket wil de popzender van de openbare omroep VRT haar marktpositie nog verder verstevigen. Donna krijgt daarbij medewerking van een nieuw aantal presentatoren.

Nieuwe programmering
De eerste grote wijziging in de programmering is de nieuwe ochtendshow.  David Van Ooteghem (ex-Radio 2) en Jeroen Gorus (ex-TOPradio) zullen tussen 6 en 9 uur de ochtendshow “David & Jeroen” voor hun rekening nemen.

Een andere opvallende wijziging is het verdwenen van het programma “Vrouwentongen” met Leen Demaré. Het programma was dagelijks ook te zien op TV 1. Hierin was duidelijk te zien dat de presentatoren van Donna niet zelf aan de knoppen mogen zitten. Hiervoor werkt Donna nog steeds met technici. Vanaf dinsdag moet Leen haar plek afstaan aan Yasmine, die voorheen het middagprogramma “Diva” presenteerde. Leen zal alleen nog maar op vrijdagmiddag te horen zijn met het verzoekplaten programma “Wees Gegroet”.

Om 12 uur kruipt Johan Henneman of Marc Pinte achter de microfoon gevolgd door Mark Heyninck. Ann Reymen blijft het avondspitsprogramma “de Bumpershow” presenteren.

Vanaf 18 uur is het tijd voor twee uur “Hitmaster”. Tijdens dit programma kunnen luisteraars tijdens verschillende rondes hun kennis over de muziek testen. Hitmaster is ook al enige tijd te spelen op de website van Donna. Ook in Nederland kennen we dit spelletje. Begin vorig jaar werd dit geïntroduceerd door Radio 538. Aansluitend aan Hitmaster is het tijd voor drie uur lang hits in “Hitclub”

Op vrijdag trapt Donna het weekend voortaan af met “Get Fresh” gevolgd door “Hitclub Mixmasters” en “Hitclub weekend”.

Het weekend zal voortaan gevuld worden met o.a. De Opsporingsbrigade, Ultratop, Primadonna, Request en Donnamour.

Nieuw geluid
Vanaf morgen zal Donna ook een nieuw jinglepakket in gebruik nemen. Volgens Donna zelf is het nieuwe jinglepakket technisch het meest geavanceerde dat te krijgen is. Het nieuwe pakket werd speciaal voor Donna gecomponeerd en gedeeltelijk in Amerika ingezongen en gespeeld. Daarbij zal de vertrouwde slogan van “De fun, de hits” plaats maken voor “Make my Day”.

Marktpositie
Met de grootschalige “restyling” wil Donna haar marktpositie nog verder verstevigen. En die is al behoorlijk sterk op dit moment. Dankzij de jarenlange monopoliepositie die de VRT had op gebied van landelijke radio, heeft Donna op dit moment een marktaandeel van ruim 25%. Een marktaandeel waarvan de Nederlandse publieke popzender alleen nog maar kan dromen.

Ook op het werk is Donna erg populair op het werk. Uit onderzoek blijkt dat op één van de twee werkplekken Donna aan staat.

Overigens opvallend dat Donna haar vernieuwingen op dinsdag door voert en niet op maandag. Dit heeft te maken met het feit dat België vandaag Aller heiligen, een nationale feestdag, viert. [R.S]