De VARA staakte, uit protest tegen de hervormingen bij de publieke omroep. ‘Historisch’, zegt de maker. ‘Onbegrijpelijk’, zegt de bestuurder. Italiaanse toestanden op de Nederlandse televisie! In Italië gooien programmamakers geregeld en langdurig zenders op zwart; voor het eerst in de Nederlandse omroepgeschiedenis volgden medewerkers van de VARA donderdagavond dit voorbeeld: drie kwartier bleef De wereld draait door op Nederland 3 beperkt tot het tonen van zwijgende gezichten.
Waar het in het zuiden van Europa altijd gissen is naar het waarom, was de VARA duidelijk. Met de voor hem gewichtigst denkbare gelaatsuitdrukking verklaarde presentator Matthijs van Nieuwkerk dat het bestuur van de NOS op het punt staat alle aardige programma’s van de publieke omroep de nek om te draaien. De wereld draait door ‘waar nu al zo’n 400 duizend kijkers plezier aan beleven’ zal volgens hem sneuvelen als de bonzen hun zin krijgen. Lees verder
Omroep
Programmamakers van de publieke omroep zijn bang dat de raad van bestuur hun dierbare programma’s laat verdwijnen. Dat valt wel mee, zegt de netcoördinator, al moet er wel worden bezuinigd. Lees verder
Omroepmedewerkers
Omroepmedewerkers hebben donderdagavond tijdens de live-uitzendingen van ‘De Wereld draait door’ en ‘De Leugen Regeert’ actie gevoerd tegen de plannen van de omroepleiding. Tijdens de VARA-programma’s was vrijwel uitsluitend het publiek te zien dat in de studio wachtte op wat komen ging. Presentator Matthijs van Nieuwkerk van ‘De Wereld draait door’ gaf wel een korte toelichting op de protestacties. „Enkele uren voor de uitzending heeft de redactie besloten niet mee te werken aan de totstandkoming van dit programma. Lees verder
Actie
De omroepen die op Nederland 3 uitzenden, de VARA, VPRO en NPS, voeren actie tegen de plannen van de omroepen om zendgemachtigden hun eigen ’thuisnet’ te ontnemen. In het VARA-programma ‘De Wereld draait door’ waren alleen beelden te zien van het publiek. Publieke Omroep (PO), het overkoepelende orgaan van alle omroepen, maakte die plannen vorige week bekend. Een vergadering hierover, donderdagmorgen in het Nederland 3-gebouw, werd door de medewerkers verstoord. De medewerkers kwamen onder leiding van Paul de Leeuw de zaal binnen waar de omroepleiding (PO-bestuurders en omroepvoorzitters) aan het vergaderen was. De actievoerders claimden dezelfde zaal, omdat ze wilden vergaderen om actie te voeren tegen de plannen. Lees verder
MTV
De muziekzender MTV heeft een film gemaakt over aids. De film ‘Transit’ is donderdag, op Wereld Aidsdag, gratis verspreid onder televisiezenders wereldwijd. De film zal waarschijnlijk door vijftig zendgemachtigenden worden uitgezonden, onder meer in Afghanistan en landen van Afrika. Lees verder
Ondertitelen
Talpa gaat vanaf 12 december al zijn Nederlandstalige programma’s, die ruim vantevoren zijn opgenomen, ondertitelen via Talpa Text. Doven en slechthorenden kunnen de service via pagina 888 oproepen, een paginanummer dat gebruikelijk is voor deze dienst. Lees verder
Spotjes
De VVD verzet zich tegen het toevoegen van spotjes aan programma’s op de website Uitzendinggemist.nl. Dat heeft Vereniging voor Vrijheid & Democratie bekendgemaakt. VVD-Kamerlid Fadime Örgü eist van staatssecretaris Medy van der Laan van Cultuur dat ze reclame op de publieke video on demand-diensten verbiedt. Lees verder
Reclame
Bijna een op de drie reclamemakers zet altijd zijn tv op een andere zender als er een commercial komt. Veertig procent vindt dat er te veel reclames op tv zijn. Dat blijkt uit een onderzoek onder reclamemakers van Interview-NSS in opdracht van weekblad Adformatie. Bijna twee derde (64 procent) zegt zich er aan te storen dat de samenvattingen van voetbalwedstrijden door reclames worden onderbroken. „Reclamemakers zijn net gewone mensen,” concludeert het weekblad dat het onderzoek onder ruim tweehonderd commercialmakers liet doen. Lees verder
Gijs
Gijs Staverman, presentator van ’Nederland versus de wereld’ en radiodeejay, hoopt als hij volgend jaar 40 wordt wat vrede te vinden en meer te kunnen relativeren. ’Ik word soms gek van mijzelf.’ Het café waar we op de druilerige ochtend afgesproken hebben is nog gesloten. Gijs Staverman (39), toch een algemeen erkende BN’er, heft met enige wanhoop de handen ten hemel. De serveerster aan de andere kant van de ruit steekt echter onverbiddelijk acht vingers op. Over zoveel minuten gaan de deuren open. En geen seconde eerder. ,,Dit is zo vreselijk Nederlands,’’ verzucht de presentator. Hij vat het verder sportief op. Dan maar een paar deuren verder. Lees verder
Tikkie
Hannah Tokkie, moeder van de inmiddels bekende familie uit Amsterdam, krijgt geen woning aan de Boterbloemweg in Almere toegewezen. Dat bepaalde de voorzieningenrechter in Lelystad donderdag. Lees verder
Magazine
Tijdschriftenland is wederom een nieuw magazine rijker. Dit keer gaat het om ‘eten, drinken en genieten’, onder de titel Smaak. Het blad is ontstaan uit een samenwerking met Q’lis en Smaak en is vanaf donderdag verkrijgbaar. Het magazine wordt toegevoegd aan het concept Smaak, een website waar sinds 2003 leden op de hoogte worden gehouden over zaken op gastronomisch gebied en lifestyle. Lees verder
Kamervragen Mus?
De doodgeschoten mus bij de wereldrecordpoging dominostenen omgooien heeft tot Kamervragen geleid. Volgens Krista van Velzen (SP) is het beestje om het leven gebracht door een Bijzondere Opsporings Ambtenaar (BOA) van het ministerie van LNV (Landbouw), die ook bij het bedrijf Duke Faunabeheer werkt. Ze had dit uit betrouwbare bron vernomen. Van Velzen wil van minister Veerman ondermeer weten of dat juist is, of de kennis van de flora- en faunawet bij BOA’s voldoende is en of het ministerie verdere stappen onderneemt tegen de ambtenaar en/of Duke faunabeheer. Lees verder
Sint
De NCRV doopt het om tot Stuif-es-Sint. Het wordt een sfeervolle verrassingsshow voor Sinterklaas. Kinderen tussen vier en twaalf jaar komen de Sint in de studio verrassen met hun eigen optredens van zang, dans, muziek, theater en acrobatiek. Lees verder
Marketing
Waarom adverteren bedrijven graag op internet? Een belangrijke reden is de meetbaarheid: je plaatst een banner, telt hoeveel internetters daar op klikken en kijkt vervolgens hoeveel van die ‘klikkers’ een aanvraagformulier invullen of online aankopen doen. De werkelijkheid is minder simpel, waarschuwt Marko Dobroschelski, oprichter van Daisycon. “Vooral programma’s die advertenties blokkeren, adblockers, vormen een probleem.” Lees verder