Headlines uit de krant: donderdag 28 juni

John de Mol zou met zijn zender het vastgeroeste televisiebestel eens flink op zijn grondvesten laten schudden. Voor de RTL-bazen is de komst van flink wat Tien-successen manna uit de hemel. Zo geweldig ging het niet met de zenders, die met name het laatste halfjaar te veel aan het zwalken sloegen. Programmatische uitglijders, het succes van familiezender Nederland 1 en het vervagen van de profielen van de drie RTL-zenders deden vermoeden, dat ze in het slop geraakt waren. Voor John de Mol zijn de druiven zuurder. Hij had zijn paradepaardje natuurlijk liever als grote winnaar gezien. Vanaf het begin wilde het gewoonweg niet lukken met het tv-kanaal, dat de grootscheepse verwachtingen niet waar wist te maken met opzienbarende programma’s.

Hoewel de toegevoegde waarde van Tien uiteindelijk vrij gering bleek te zijn, is het einde van de zender in een aantal opzichten toch jammer. Zo had de zender drama als belangrijk speerpunt gemaakt. Voetbalvrouwen, Boks, Van Speijk, Gooische Vrouwen, Lieve Lust, Koppels, de telenovelle Lotte, Parels en Zwijnen, sommige series flopten, maar de durf om ze te maken, was er toch maar. Ook het experiment werd daarbij niet geschuwd: in Man en Paard speelde Beau van Erven Dorens een uitgerangeerde tv-ster. Geen winnaar van de Nipkowprijs, wel dapper. Lees verder

Mol2
Met de samenwerking tussen RTL en Tien, van John de Mol, is de rust na twee uiterst turbulente jaren weergekeerd in het Nederlandse medialandschap. Er zijn weer, zoals vanouds, drie partijen die de dienst uitmaken op tv: de publieke omroep, RTL en SBS. Grote verliezer is de adverteerder, zegt Ruud de Langen van mediabureau Mindshare, dat voor adverteerders reclamezendtijd inkoopt bij de zenders. ,,Het zit er dik in dat de tarieven weer omhoog gaan,’’ bromt hij. Met plezier zagen de adverteerders hoe De Mol met een enorme zak geld sterren en het voetbal wegkaapte bij de concurrent en met geweld een plek tussen de gevestigde orde probeerde te verwerven. Door de toegenomen concurrentie daalden de prijzen voor reclamezendtijd aanzienlijk. In die markt gaat in Nederland jaarlijks zo’n 800 miljoen euro om. Lees verder

Mol3
De nauwe samenwerking tussen Talpa en RTL Nederland heeft geen invloed op het beleid van de publieke omroep. „Wij varen onze eigen koers met de herprogrammering die we een jaar geleden hebben ingezet”, zei een woordvoerder van de NPO (Nederlandse Publieke Omroep) dinsdagavond. Lees verder

Mol4
Met de samenwerking tussen RTL Nederland en Tien ontstaat veruit het krachtigste mediabedrijf van Nederland. Niet alleen krijgt RTL marktleider Radio 538 binnen de gelederen, ook op tv-gebied versterkt het bedrijf zijn positie. RTL begint een nieuwe zender, waarvan de naam nog niet bekend is. Succesnummers van Tien zoals Deal or No Deal, Expeditie Robinson, Gooische Vrouwen, Voetbalvrouwen, Miljoenenjacht en de Gouden Kooi verhuizen mee naar RTL. Zoals het AD in april al meldde, geldt dat ook voor het Nederlands elftal en de samenvattingen van de Eredivisie, die voor een jaar naar RTL gaan. De meeste voetbalprogramma’s komen op RTL 7, maar de wedstrijden van Oranje en de zondagse voetbalsamenvattingen krijgen een plek op vlaggenschip RTL 4. Daarbij kijkt het tv-bedrijf ‘zeer nadrukkelijk’ naar de volgorde van de samenvattingen, zegt een woordvoerster. ,,Want we zijn natuurlijk niet doof voor de kritische geluiden van de kijker.’’ Lees verder

Mol5
Websitemakers van ‘Tien’ moeten een andere baan zoeken, maar de digitale -, productie- en ontwikkelclubs blijven bij John de Mol. Aangezien RTL Nederland wel de programma’s en rechten van Talpa TV overneemt maar niet het bedrijf, wordt een sociaal plan van kracht voor de circa honderd medewerkers van Talpa TV. Daaronder vallen ook degenen van Talpa Interactive die voor de verschillende programma’s de digitale uitbreidingen zoals websites maken, zegt woordvoerder Thomas Notermans van Talpa. “Maar er zullen zeker ook in de toekomst websitemakers nodig zijn, namelijk voor de programma’s die overgaan naar RTL.” Lees verder

Mol5
,,Een nederlaag is een groot woord. Het is een teleurstelling.” Zo reageerde Tien-baas John de Mol dinsdag in RTL Nieuws op het stopzetten van ‘zijn’ tv-zender. ,,Toen we twee jaar geleden begonnen met Talpa/Tien hadden we het allemaal anders voorgesteld.” Het is de tweede keer dat de bekende mediaondernemer de stekker moet trekken uit een tv-zender. In de jaren ’90 gebeurde dat al met sportzender Sport7. Ook toen moest hij personeel ontslaan. Ook nu moet hij ongeveer honderd medewerkers van Tien/Talpa vertellen dat ze geen werk meer hebben. Lees verder

Mol6
RTL gaat proberen de eredivisie op ouderwetse wijze uit te zenden: de belangrijkste wedstrijden eerst. Ook wil de zender minder reclame tussen de wedstrijden. RTL gaat onderzoeken of het mogelijk is op die manier de lijn van het oude Studio Sport in ere te herstellen, aldus een woordvoerder van de zender. RTL neemt het voetbal met ingang van komend seizoen over van Tien. De zender van John de Mol verdwijnt. De volgorde van de wedstrijden en de hoeveelheid reclame in de voetbaluitzendingen van Tien leidden tot veel kritiek van kijkers, en minder hoge kijkcijfers dan voor Studio Sport. Lees verder

Mol7
Televisiezender Tien is eerder gesneuveld door het poenerige imago dan door de programma’s. Dit zei Tien-baas John de Mol dinsdagavond in het televisieprogramma NOVA. De Mol denkt dat zijn persoonlijke imago een flinke rol heeft gespeeld bij de teloorgang van zijn zender. ,,Ik schijn een imagoprobleem te hebben. Maar ik weiger aan mijn imago te werken. Dat is niet nodig voor iemand die op de achtergrond werkt. Dat is niet dom, hooguit koppig en hardleers. Het imago van mijn zus (presentatrice Linda de Mol) is veel belangrijker.” Lees verder

Mol8
De tv-zender Tien gaat op in RTL. Daarmee komt een einde aan het zelfstandig voortbestaan van de zender van John de Mol. Hier volgt een overzicht van televisiezender Talpa/Tien vanaf de eerste vage plannen tot nu toe. Lees verder

Mol9
Tien-presentatrice Bridget Maasland noemde het dinsdagavond ,,jammer” dat zender Tien stopt. ,,Ik geloofde zeer in Tien”, zei Maasland voor de camera’s van RTL. ,,Maar ik ben blij dat we nieuwe stappen kunnen zetten. We gaan nu weer met volle kracht vooruit.” Lees verder

Mol10
RTL is vrij om het journalistieke format van De Wedstrijden te wijzigen. Als de tv-zender besluit de volgorde van de samenvattingen voortaan op journalistieke gronden te bepalen, hoeft zij geen toestemming te vragen aan de KNVB en de verzamelde ere- en eerste divisieclubs. De kans bestaat dat de uitzending weer begint met wedstrijden van de topclubs, zoals voorheen bij NOS Studio Sport gebruikelijk was. Volgens RTL wordt daarnaar ‘nadrukkelijk gekeken’, nu die zender officieel Tien heeft ingelijfd. Bij de verdwijnende zender werden duels van PSV, Ajax, AZ en Feyenoord steevast achter samenvattingen met andere clubs en achter de eerste reclameblokken geprogrammeerd. Dat leverde veel kritiek van kijkers op. ,,Het is een misverstand dat wij dat destijds hebben afgedwongen,’’ zegt directeur Alex Tielbeke van de ECV, de koepelorganisatie van eredivisieclubs. ,,Die invulling is voor de zender zelf. Wij houden vast aan een aantal basisregels. Zo moet de uitzending op zondagavond om zeven uur beginnen en die van zaterdagavond rond half elf. Lees verder

Mol11
RTL-baas Fons van Westerloo toonde zich dinsdagavond heel trots over de nauwe samenwerking tussen RTL Nederland en Talpa. „We krijgen mooie programma’s.” Maar hij heeft ook een „dubbel gevoel”. „De mensen van Talpa hebben natuurlijk wel ongelooflijk hard gewerkt om iets van die zender te maken. En dan is het natuurlijk wel zuur als het ophoudt”, zei hij in RTL Boulevard. Lees verder

BBC
De Open Source lobby is fel gekant tegen de beslissing van de BBC om haar downloadbare programma’s voorlopig alleen toegankelijk te maken voor kijkers met Windows-pc’s. De BBC bericht zelf over de controverse die in Engeland is ontstaan over een groot on demand project. Publieke omroep BBC is al jaren bezig om de mogelijkheden van internet zoveel mogelijk te benutten. Niet alleen hebben ze een alom geloofde en gelauwerde website neergezet, ook in on demand video en radio willen ze een toonaangevende rol gaan spelen. Lees verder

Humberto
Humberto Tan kwam dinsdag net als vele andere presentatoren op straat te staan door het stoppen van tv-zender Tien, maar hij heeft alweer een nieuwe baan bemachtigd. Tan is te horen als sportverslaggever in de animatiefilm Surf’s Up, aldus Sony Pictures woensdag. Lees verder

Kapuut
Elke avond om kwart voor zeven stipt is het raak. De televisie doet ‘plof’, het beeld valt weg en komt meteen weer terug. “Je kunt er de klok op gelijk zetten”, zegt een bewoonster van Oost-Souburg. “Ik dacht dat het aan mijn toestel lag.” Ook de televisie van een bewoner uit de Magistraatwijk in Middelburg ploft elke avond om kwart voor zeven. “Gisteren zie ik tegen mijn zoon dat ik mijn televisie weg ging brengen. Toen vertelde hij dat hij dat ook had, elke avond om kwart voor zeven, tien voor zeven. Mijn zoon woont in Dauwendaele.” Conclusie: het ligt niet aan zijn televisie, maar aan de kabel of de elektriciteit. De man belde vervolgens Delta en kreeg te horen dat het probleem bekend is. “Ze zouden er aan werken, zeiden ze. Toen heb ik gezegd dat ze dat wel eens mogen melden, omdat mensen anders hun televisie voor niets wegbrengen voor een reparatie.” Lees verder

TMG
TMG, onder meer uitgever van De Telegraaf, krijgt het recht om een belang te nemen in de televisiezender ProSiebenSat1, dat recht geeft op 12 procent van de stemmen. In ruil daarvoor verkoopt TMG zijn belang van 20 procent in SBS aan de tv-zender. Dat levert het bedrijf een boekwinst op van 360 miljoen euro. Dat meldde het bedrijf woensdag. TMG levert twee bestuursleden voor de raad van commissarissen van ProSiebenSat1. Het mediabedrijf verwacht de verkoop van zijn belang in SBS begin juli af te ronden. De 12 procent stemrecht vertegenwoordigt 6 procent van de aandelen, aldus ProSiebenSat1. Lees verder

Kok
Erik van Dam (28) uit Amersfoort wordt chef-kok van Las Palmas in Rotterdam, met 900 vierkante meter het grootste visrestaurant van Nederland. Van Dam is gisteravond tijdens de rechtstreeks uitgezonden finale van Hermans Helden tot winnaar uitgeroepen. In dit tv-programma gingen acht professionele koks de culinaire strijd aan. Na zeven afleveringen waren er twee helden over: Erik van Dam en Krispijn Wessel van Helsdingen (29) uit Rotterdam. Tot aan de finale was het spannend aan wie eigenaar Herman den Blijker de sleutel van ‘zijn winkel’ zou geven. Lees verder

SBS
Bijna niemand wil aan de rol met de verminkte kandidaten in de datingshow Liefde op het tweede gezicht. ’Wat doen ze die mensen aan?’ Begin dit jaar kondigt SBS een datingprogramma aan, waarin verminkte mensen op zoek gaan naar een partner. Ter voorkoming van misverstanden wijst de commerciële omroep erop dat het géén freakshow wordt. Om vervolgens te merken dat de media uitgerekend met dat ene woordje ‘freakshow’ aan de haal gaan. ,,Iedereen vond Liefde op het tweede gezicht al bij voorbaat schandalig,’’ zal producent Alex van Zijl later in deze krant roepen. Die kritiek is volgens Van Zijl onterecht, want de serie wil juist laten zien dat mensen met een verminking niet zielig zijn, maar veerkrachtig en inspirerend. De verminkte gelukszoekers zijn het met andere woorden waard om een relatie mee aan te knopen. Helaas voor de producent – en voor de deelnemende gehandicapten – blijkt het grote publiek die mening niet te delen. Minder dan vijftig kijkers zoeken contact met een van de acht kandidaten die op 27 februari aan het volk worden voorgesteld. Lees verder

VPRO
Het programma Tegenlicht van de VPRO beleefde dit jaar al weer zijn vijfde seizoen maar is nog springlevend. Buitenlandse publieke omroepen staan bij wijze van spreken in de rij om de zelfgemaakte documentaires ook te mogen uitzenden. Zozeer zijn sommigen overtuigd van de kwaliteit van Tegenlicht dat zij de programma’s zelfs ongezien aankopen om maar niet het risico te lopen dat de concurrentie hen te snel af is. Programmamaker Su Chen Tan over het succes van Tegenlicht: “We willlen de onderstroom van het nieuws volgen en begrijpen wat er in de wereld gebeurt. Daar gaat veel tijd en energie in zitten maar het leidt blijkbaar ook tot goede documentaires.’ Even om een beeld te krijgen. Hoe groot is jullie redactie? De redactie van Tegenlicht bestaat uit een man of 15. Een aantal van hen is programmamaker, een aantal van hen doet research maar overlap is er natuurlijk altijd. Dus dat programmamakers ook research doen en omgekeerd. Af en toe maakt iemand van buitenaf iets voor Tegenlicht als hij of zij dat heel goed kan. En wat wilden jullie met het programma bereiken toen jullie ermee begonnen? Toen we met Tegenlicht begonnen, hebben we ons ten doel gesteld de onderstroom van het nieuws bloot te leggen. Geen actualiteit, geen onderzoeksjournalistiek, daar zijn immers programma´s als NOVA en Zembla al voor. Het was een behoorlijk roerige tijd. 9/11 had net plaatsgevonden, Pim Fortuyn en Theo van Gogh werden vermoord en het moslimfundamentalisme rukte op. Wij wilden al die gebeurtenissen proberen te begrijpen en dan ga je vanzelf de diepte in. Dan kom je uit bij de onderwerpen die aan de orde komen in de documentaires van Tegenlicht. Lees verder

Brunssum
Na een lange avond discussiëren in de gemeenteraad is dinsdag duidelijk geworden waar het met het kabelnetwerk van Brunssum naartoe gaat: verkopen. Alle coalitiepartijen (PvdA, PAK, VVD en CDA) scharen zich achter het standpunt dat de exploitatie van de CAI geen taak (meer) is van de gemeente en dat wethouder Peter Heinen moet gaan onderhandelen met potentiële kopers. De oppositie is tegen. Alleen Anita Huisman heeft haar standpunt nog niet bepaald. Het definitieve besluit valt woensdagavond. Lees verder

Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email