RTL blijft marktleider op televisie

RTL Nederland was ook in mei 2009 marktleider in de Nederlandse televisiemarkt. In de doelgroep 20 tot 49 jaar werd voor de tweede achtereenvolgende maand het record overall zenderaandeel bereikt, nu met 32,6 procent (mei 2008: 32,3 procent). De Publieke Omroepen volgden met 26,1 procent (mei 2008: 25,5 procent), evenals de SBS Groep, dat terugviel tot 27,2 procent (mei 2008: 28,6 procent).

RTL 4 blijft ook in mei met afstand marktleider in de doelgroep Boodschappers 20 tot 49 jaar. Met een zenderaandeel van 17,3 procent eindigde de zender ruim boven vorig jaar (14,6 procent in mei 2008), zoals ook het geval was in april en maart.

In de doelgroep 20 tot 34 jaar scoort RTL 5 met een zenderaandeel van 9,9 procent.  Het zenderaandeel van RTL 7 in de doelgroep Mannen 20 tot 49 jaar kwam op 6,5 procent, hoger dan vorige maand (6,4 procent). Het marktaandeel van RTL 8 in de doelgroep Vrouwen 20 tot 49 jaar kwam uit op 3,6 procent (april 2009: 3,5 procent).

SBS-groep 27,5%
De SBS-groep tekende afgelopen maand voor haar op 1 na beste meimaand ooit. De drie verschillende tv-zenders behaalden een gezamenlijk marktaandeel van 27,5%. SBS 6 kwam tot 12,9% en NET 5 evenaarde haar marktaandeel van mei 2008 en kwam tot 7,5%. De Meimaand Filmmaand van Veronica zorgde voor 7,1%. Alle marktaandelen zijn gemeten in de doelgroep 20 tot 49 jaar tenzij anders aangegeven. De maandcijfers zijn afgerond op 1 decimaal en zijn inclusief uitgesteld kijken, met uitzondering van de laatste 7 dagen van de maand. [Radiowereld.NL]