BNR Nieuwsradio heeft, zoals Jan Westerhof het mooi omschrijft, Radio 1 bij de neus gehad. Door de misleidende naam Bay & Air heeft BNR het beleid van de publieke omroepen kunnen omzeilen en kregen zij een radiospot bij de publieke omroep. Na ontdekking greep de toch STER direct in.
Radio 1 weigert reclamespot
BNR Nieuwsradio had het radiospotje onder de naam Bay & Air aangemeld, zodat in eerste instantie niet werd ontdekt dat het om reclame voor de radiozender ging. De STER kan de actie van BNR wel waarderen, maar volgens directeur Arian Buurman wordt de spot geweigerd omdat deze volgens de regelgeving ‘in strijd is met het belang van STER of de publieke omroep’.
‘Het leek in eerste instantie om een reisorganisatie te gaan’
Arian Buurman, algemeen directeur van de STER, legt uit hoe het kon gebeuren dat de spot van BNR toch uitgezonden werd. “Wij hebben vrijdag de spot lastminute ingeboekt. Het leek in eerste instantie om een reisorganisatie te gaan. Maar het bleek er een van BNR te zijn.”
Dat de STER de spot in tweede instantie alsnog weigerde heeft te maken met de beleidslijnen, legt Buurman uit. “Hoewel we deze creatieve trojan horse-actie echt wel kunnen waarderen, houden wij ons wel het recht voor om een commercial te weigeren als die in strijd is met het belang van STER of de publieke omroep. Dat is een beleidslijn die we al heel lang hanteren. En dat doen we vrij helder.”
Sjors Fröhlich, hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio, noemt dat beleid van de STER op de website van de radiozender kleinzerig. “Wij zenden ook gewoon spotjes uit voor de VARA-gids, totaal geen probleem.” De ’trojan commercial’, zoals Fröhlich de radiospot noemt, is gemaakt in het kader van het vijftienjarig bestaan van BNR. Met de commercial wil de zakenzender laten zien dat de radiozender al vijftien jaar verstand van zaken heeft.
Volgens een woordvoerder van de Nederlandse Publieke Omroep adverteren radiozenders normaal gesproken niet bij elkaar. “Dat betekent dat radio 538 bijvoorbeeld niet bij Q-music adverteert. Ik denk ook niet dat Fröhlich blij zou zijn als Radio 1 tot en met Radio 6 gaan adverteren bij BNR.”
BNR campagne 15 jaar Verstand van Zaken
De actie op Radio 1 was onderdeel van de nieuwe BNR campagne 15 jaar Verstand van Zaken. Om het 15-jarig bestaan van BNR Nieuwsradio te vieren kijkt BNR terug op de afgelopen jaren en willen ze laten zien dat BNR Nieuwsradio al die tijd verstand van zaken heeft gehad.
Om dit te bewijzen laten ze in de campagne quotes terugkomen die op de radio zijn geweest met een voorspellende gave. In het verleden gezegd, maar enorm relevant in het heden en een leidraad voor de toekomst. Het ultieme bewijs van verstand van zaken. [Radio.NL/Novum]