K-Earth 101 blijft populairste radiozender in Los Angeles

K-Earth 101 (KRTH) mag zich voor de tweede maand op een rij de populairste radiozender van Los Angeles noemen. De classic hitszender zag het marktaandeel naar 5,2% stijgen. In New York City blijft 106.7 Lite FM (WLTW) marktleider, al moest de zender wel fors inleveren.

Vorige meting wist K-Earth 101 de koppositie te heroveren in de filmstad, alleen moest de classic hitszender deze plek toen delen met 104.3 My FM (KBIG). Maar dankzij een stijging van 0,1%-punt staat K-Earth 101 nu alleen op de hoogste positie, zo blijkt uit de junicijfers van Nielsen Audio.

K-Earth 101 draait voornamelijk hits uit de jaren ’70 en ’80, afgewisseld met een enkele hit uit de jaren ’90. Het station maakt handig gebruikt van een strategie die door vele radiostations wordt gebruikt. Een smalle playlist van iets meer dan 200 platen, waardoor de grootste hits om de circa vier uur voorbij komen.

My FM zag het marktaandeel gelijk blijven op 5,1% en staat hierdoor op de tweede plaats. Wel moet de popzender deze plek delen met zusterstation KOST 103.5. De (soft)popzender kende een bijzonder goede maand juni en steeg maar liefst 0,6%-punt. Een ongebruikelijk beeld voor de zender die juist piekt in de maanden voor kerst als het non-stop kerstmuziekformat weer van zolder wordt gehaald.

KOST 103.5 draait de beste pophits van de ’80, ’90 en nu, met de nadruk op de hits die de top 40 al (ruime) tijd hebben verlaten, en sluit hierdoor naadloos aan op het format van zusterstation My FM, die de beste hits van de jaren ’90 tot nu draait, met meer actuele hits dan KOST.

Opvallend is ook dat 102.7 KIIS FM opnieuw een plaatsje heeft moeten inleveren. De hitzender stond het afgelopen anderhalf jaar steevast in de top twee, maar moet nu met een vierde plaats genoegen nemen. Het marktaandeel van KIIS daalde licht naar 4,9%.

De urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) completeert de top 5. Het marktaandeel van de zender daalde licht naar 4,2%.

Kijkend naar de doelgroepen dan is KIIS het populairst bij de groepen 18-34 jaar en 18 tot 49 jaar. My FM leidt bij de doelgroep 25 tot 54 jaar.

New York City
In de Big Apple blijft Lite FM de populairste zender. Wel zag de popzender het marktaandeel met 0,6%-punt dalen naar 7,0%. (W)CBS FM 101.1 zag het marktaandeel daarentegen licht stijgen. De classic hitszender noteert nu 6,6%, waardoor het verschil tussen de nummers één en twee nu nog maar 0,4%-punt is. De kans is groot dat CBS FM, net als vorig jaar, de koppositie gaat afpakken van Lite.

WBLS 107.5 zag het marktaandeel gelijk blijven op 6,0%. De urban popzender blijft hierdoor derde. De hitzender Z100 (WHTZ) steeg licht naar 5,7% en blijft hierdoor vierde. De Spaanstalige zender Mega 93 9 (WSKQ) zag het marktaandeel opnieuw dalen en staat nu met 5,2% op de vijfde plaats.

Het overall marktaandeel van Z100 mag dan wel slechts 0,1%-punt gestegen zijn, maar kijkend naar de doelgroepen, dan doet de hitzender goede zaken. Z100 leidt namelijk zowel bij de doelgroep 25-54 jaar, als bij de doelgroepen 18-49 jaar en 18-34 jaar. Bij de laatstgenoe4mde groep moet Z100 deze plek wel delen met de hip-hopzender Power 105.1 (WWPR). [Radiowereld.NL]