NOS scoort hoog in de merken Top 100

Sinds 2008 vraagt Eurib aan Nederlandse consumenten welke merken ze absoluut niet willen missen. Hema staat op nummer 1 en Bol.com op nummer 2. Maar in de lijst staan ook diverse merken uit de media, waaronder NOS, NPO en RTL.

Aan het online onderzoek ‘Welke merken wilt u absoluut niet missen?’ namen 1.211 consumenten deel, waarvan 605 mannen (50%) en 606 vrouwen (50%). In de Nederlandse bevolking is deze verhouding respectievelijk 49,5% (mannen) staat tot 50,5% (vrouwen).

Gemiddelde onmisbaarheidscores Nederlandse radio- en tv-zenders
De stijging van de onmisbaarheidscore van RTL werd vorig jaar in de rapportage toegeschreven aan de totale make-over van onder andere de huisstijl en het logo, en de populariteit van RTL Late Night. Deze vernieuwing heeft nu geen effect meer op de door consumenten ervaren onmisbaarheid.

RTL Nieuws daalt zelfs redelijk sterk; van 44% naar 38% (ofwel van positie 37 naar positie 54). RTL Late Night is voor het eerst meegenomen in de meting en heeft een onmisbaarheidscore van 27% (positie 154). Het zit daarbij in de categorie tvprogramma’s één plekje onder De Wereld Draait Door met een onmisbaarheidscore van 28%.

Radiozenders
Bij de radiozenders staat Sky Radio op 1, gevolgd door 3FM, Radio 538, Qmusic, Radio 1, Radio 2 17%, 100% NL, Radio Veronica en BNR Nieuwsradio 10%. Bekijk hieronder het complete overzicht.

Radio- en televisieomroepen
1 NOS 54%
2 RTL 4 47%
3 NPO 1 37%
4 Walt Disney 34%
5 SBS 6 32%
6 NPO 3 31%
7 National Geographic 30%
8 Discovery Channel
9 NPO 2 28%
10 Sky Radio 27%
11 3FM 24%
12 538 23%
13 Net 5 23%
14 VARA 23%
15 TROS 22%
16 RTL 5 22%
17 RTL 7 21%
18 VPRO 21%
19 Omroep Max 20%
20 BNN 20%
21 AVRO 19%
22 Netflix 19%
23 Q-music 19%
24 NPO Radio 1 18%
25 Pixar 17%
26 NPO Radio 2 17%
27 NCRV 16%
28 KRO 16%
29 Veronica 16%
30% 30 RTL 8 15%
31 100% NL 13%
32 Radio Veronica 13%
33 EO 12%
34 Fox 12%
35 HBO 11%
36 NTR 11%
37 BNR Nieuwsradio 10%
38 MTV 10%
39 PowNed 9%
40 Zapp 7%
41 IKON 6%
42 Film1 5%
43 Socutera 5%
44 WNL 4%

Tv-programma’s
1 NOS Journaal 59%
2 RTL Nieuws 38%
3 Radar 35%
4 Kassa 34%
5 NOS Studio Sport 29%
6 De wereld draait door 28%
7 RTL Late Night 27%
8 Wie is de Mol? 24%
9 Opsporing Verzocht 24%
10 Sesamstraat 23%
11 Spoorloos 23%
12 Nieuwsuur 23%
13 Boer zoekt vrouw 21%
14 Ik hou van Holland 20%
15 Hart van Nederland 20%
16 RTL Boulevard 19%
17 Vermist 17%
18 Voice of Holland 15%
19 All you need is love 14%
20 CSI 14%
21 Goede Tijden, Slechte Tijden 12%
22 RTL Voetbal 12%
23 Memories 12%
24 De Reünie 11%
25 Pauw 10%
26 Bananasplit 10%
27 TV Show 10%
28 TV Kantine 10%
29 Hollands Got Talent 9%
30 Lingo 8%
31 Fox Sports 7%

Tv-zenders
De publieke omroep heeft in augustus 2014 de naamgeving van haar zenders gewijzigd, van Nederland 1 naar NPO 1 etc. In de rapportage van 2014 gaf Eurib aan dat deze naamswijziging een negatief effect zou kunnen hebben op de onmisbaarheidscores. De nuance die Eurib daarbij maakte was dat de nieuwe naam mogelijk snel ingeburgerd zou raken, omdat veel mensen dagelijks met de tv-zenders worden geconfronteerd. Uit de metingen van dit jaar blijkt echter dat deze naamswijzigingen toch een forse daling in onmisbaarheid tot gevolg hebben gehad; vooral bij NPO 1.

Is een naamswijziging verstandig?
Naamswijzigingen hebben een grote negatieve impact zo is de conclusie in de Eurib Top-100 Onmisbare Merken 2014. In augustus 2014 – in een tijd waarin het tv-kijken via de traditionele zenders al aan het afbrokkelen was – veranderde men in Hilversum de namen van de tv-zenders naar NPO (NPO 1, NPO 2, NPO 3.). Met een gemiddelde daling van de onmisbaarheidscores van 17% van deze zenders, konden de onderzoekers niet anders dan concluderen dat de naamswijziging te laat is ingezet.

Naamswijziging radiozenders
Opmerkelijk is dat de naamswijziging nauwelijks effect heeft gehad op de on-misbaarheidscore van NPO Radio 1 en NPO Radio 2. Waarschijnlijk komt dit omdat radioluisteraars ‘honkvaster’ zijn dan tv-kijkers.

Tv zendergroepen
De onmisbaarheidscores van alle tvzendergroepen in het onderzoek van European Institute for Brand management zijn gedaald, maar die van de publieke omroep het sterkst. De RTL-zenders (RTL 4, 5, 7 en 8) dalen licht, en de SBS-zenders (SBS 6, Net 5 en Veronica) verliezen de winst weer die ze in 2014 wisten te maken. De algehele daling van tv-zenders heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat tv-zenders an sich minder populair zijn geworden. Netflix heeft al een onmisbaarheidscore van 19%; 3% hoger dan Veronica en 4% hoger dan RTL 8. [Radiowereld.NL]