Luistercijfers Vlaanderen: Forse daling voor Qmusic

Qmusic heeft het laatste kwartaal flink marktaandeel moeten inleveren. Dit blijkt uit de luistercijfers die donderdag werden gepubliceerd. De hitzender heeft hierdoor de tweede plaats moeten afstaan aan Studio Brussel. In Wallonië is Radio Contact weer terug aan kop.

Luistercijfers Vlaanderen: Forse daling voor Qmusic Donderdag publiceerde het Centrum voor Informatie (CIM) de nieuwe luistercijfers, die drie keer per jaar verschijnen. Golf 2015-3 bevat de periode 24 augustus tot en met 13 december 2015.

Radio 2 blijft de onbetwiste marktleider in Vlaanderen. De familiezender van de VRT deed er nog een schepje bovenop en steeg naar 29,2% marktaandeel.

You make us three
Qmusic startte eind augustus met een nieuw geluid en een nieuwe stijl en daar moeten de luisteraars blijkbaar nog flink aan wennen. Het marktaandeel van Q daalde namelijk met maar liefst 2,2%-punt naar 12,5% wat goed is voor een derde plaats. Wel blijft Qmusic met 24,7% het populairst bij de doelgroep 18-34 jaar.

Tom Klerkx, programmadirecteur Qmusic: “We hebben afgelopen september de nieuwe Q gelanceerd. We weten dat radioluisteraars gewoontedieren zijn en dat het dus even duurt vooraleer mensen een nieuw geluid gewoon worden.

We kiezen bewust voor een lange termijnverhaal waar we de komende maanden volop aan verder bouwen. Het is wel fijn om te zien dat de nieuwe Q een mooie aansluiting vindt bij de generatie jongvolwassenen tussen 18 en 34 en dat we in die doelgroep de meest beluisterde zender zijn.”

Stu Bru naar 2
Door de val van Q is Studio Brussel de hitzender voorbij gestreefd. Het marktaandeel van de alternatieve jongerenzender van de VRT steeg met bijna een procentpunt naar 12,9%. Zusterstation MNM daalde licht naar 10,2%.

Een opvallende stijging is er voor Radio 1. De informatiezender schoot met 2,7%-punt omhoog naar 9,3%. Radio 1 startte afgelopen najaar met twee nieuwe muziekprogramma’s. Zo is Ayco Duyster nu elke werkdag tussen 13 en 16 uur op het station te horen.

Verlies was er voor beide classic hitszenders. Zowel Joe FM als Nostalgie verloren terrein.

Het langst wordt er per dag geluisterd naar Radio 2. Hier blijft een luisteraar gemiddeld 266 minuten hangen. Joe FM volgt op twee met 228 minuten.

Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België heeft radio Contact de koppositie heroverd. De dolfijn zag haar marktaandeel met maar liefst 3,2%-punt stijgen. Zusterstation bel RTL blijft tweede met 14,4%. VivaCité, het regionale netwerk van de RTBF, daalde met bijna een procentpunt en staat nu derde.

De classic rockzender Classic 21 van de RTBF deed daarentegen goede zaken en zag haar marktaandeel stijgen naar 10,2%.

Opvallend is dat er in Wallonië flink minder lang geluisterd wordt naar de radio dan in Vlaanderen. Het langst wordt er dagelijks naar Classic 21 geluisterd. Gemiddeld 179 minuten. Radio Contact staat twee met 164 minuten. [Radiowereld.NL]