Vakjury maakt juryrapporten bekend van Marconi Awards

Tijdens ‘Het RadioGala van het Jaar’ werden veel prijzen uitgereikt aan onder andere Adam Curry, Joost Swinkels en Radio 10. Maar waarom kregen ze de radioprijzen. Deze week heeft de vakjury de juryrapporten van de Marconi Awards bekendgemaakt.

Vakjury maakt juryrapporten bekend van Marconi Awards De vakjury voor de Marconi Awards bestond dit jaar uit Uunco Cerfontaine, Ronald Sebök, Astrid de Jong, Dave Minneboo, Arjan Penders, Michiel Veenstra, Bart Arens, Dieuwertje Valentijn, Iwan Reuvekamp, Marlise Hamaker en Berber Coeur (juryvoorzitter).

De Marconi Oeuvre Award voor Adam Curry
In een land waar “zo lekker normaal blijven” de grootste verdienste is voor BN’ers was een Amerikaan met bijhorende can-do houding een welkome afwisseling. Adam Curry is dan ook altijd al een opvallende verschijning geweest tussen z’n Nederlandse collega’s. Outgoing, niet bang om met het hoofd boven het maaiveld uit te steken (niet zo vreemd ook met z’n 1 meter 96) en bovendien als enige ook in staat om fatsoenlijk “Madonna” uit te spreken.

Adam Clark Curry wordt in 1964 geboren in Virginia, verhuist na drie maanden naar Oeganda en komt op z’n derde weer terug in Amerika. Als Adam acht is verhuist het gezin Curry naar Amsterdam.

Adam – gewend aan de grote Amerikaanse networks en commerciële zenders – weet niet wat ie ziet en hoort: het Nederlandse omroepbestel is een onnavolgbare bron van verbazing.

Op z’n vijftiende stapt Adam voor het eerst bij een lokale omroep naar binnen. Eerst als technicus, maar al snel neemt hij ook achter de microfoon plaats. Via ziekenomroep Radio Tulipa en piraat Radio Picasso treedt hij al snel toe tot de gelederen van het legendarische Radio Decibel, waar hij onder de naam John Holden programma’s maakt naast namen als Daniël Dekker, Rob van Someren, Simone Walraven en Jeroen van Inkel.

Als die laatste wordt aangenomen door het landelijke Veronica maakt Adam een afscheidsvideo, die ook in Hilversum opvalt; het levert hem een baan op bij datzelfde Veronica, als presentator van  het tv-programma Countdown. Het programma maakt van Adam in één klap een bekende Nederlander.

Het duurt niet lang voor Adam ook weer radio gaat maken: als Bart van Leeuwen door ziekte een weekje verstek moet laten gaan voor de vrijdagavondshow Bart & Van Inkel valt Adam naast Jeroen in, tot groot genoegen van radiobaas Lex Harding, die de twee vanaf 12 oktober 1984 elke week loslaat op Hilversum 3.

Ongetwijfeld ook vele malen weer tot zijn eigen spijt, als hij de ene waarschuwende memo na de ander op de twee radio-rebellen moet afvuren, die trouwens dan de vrijdag er op weer keurig op de radio werden voorgelezen. Curry & van Inkel vindt een genre uit, schrijft radiogeschiedenis en inspireert tientallen soundalikes tot op de dag van vandaag.

De internationale allures van Adam leveren hem in 1987 een baan op bij het Amerikaanse MTV. Zijn vertrek bij Veronica lanceert en passant de carrière van Rene Froger, die in Adam’s laatste Countdown optreedt met het nummer Winter in America.

In Amerika wordt Adam als VJ een grote ster met shows als Headbangers Ball en de MTV Top 20 Video Countdown. Zijn tv-werk combineert hij met radio, door als DJ aan de slag te gaan bij Z100 in New York. Mid jaren ’90 maakt hij vanuit Amerika voor Radio Veronica ook het danceprogramma Rave Radio.

In 1993 claimt Adam – met goedkeuring van MTV – de domeinnaam MTV.com, als nog maar weinigen bezig zijn met internet, laat staan er de potentie van inzien. Adam blijkt visionair; hij stort zich door de jaren heen in meerdere techbedrijven als OnRamp, Mevio en Jamby. Hoewel misschien niet allemaal even succesvol, laat het wel zien dat Adam aanvoelt waar de wereld van creatie en mediaconsumptie heengaat. Het eind jaren ’90 opgerichte Jamby verwacht dat mensen zelf video-content gaan maken en uploaden, meer dan vijf jaar voor de start van YouTube.

Begin zeroes keert Adam terug naar Europa: Nederlandse tv-kijkers kijken met hem en Patricia thuis mee in de reallife-soap Adam’s Family, hij presenteert enkele programma’s voor SBS en het net onder Sky Radio opgekrabbelde Radio Veronica strikt hem voor de ochtendshow Curry & the Crew. Het programma trekt landelijke aandacht door een week lang live uit te zenden vanaf legerbasis Camp Smitty in Iraq en vanuit Las Vegas, waar Adam bevoegd is om een paar gelukkige luisteraars in de echt te verbinden.

Rond deze tijd is Adam veel bezig met online publiceren; hij is groot evangelist van het internet-dagboek bijhouden webloggen en experimenteert met het toevoegen van audio aan de dan net uitgevonden RSS-feeds, iets wat uiteindelijk zal leiden tot het fenomeen podcasting.

Niemand minder dan Apple’s Steve Jobs vraagt Adam om podcasting officieel in iTunes op te mogen nemen, wat Adam voorgoed de bijnaam Podfather oplevert.

Alhoewel Adam, op een kleine periode in de ochtend van Arrow Classic Rock na, al enkele jaren geen programma meer heeft gemaakt op de Nederlandse radio, is en blijft hij actief in podcasting: radio on demand. Al 1000 afleveringen lang is hij tweemaal per week te horen met de No Agenda podcast, waarin hij samen met co-host John C. Dvorak kritisch het laatste nieuws, politiek en complottheorieën bespreekt. De podcast heeft een trouw internationaal publiek, dat door middel van donaties de kas spekt.

Adam Curry heeft niet alleen met Curry & Van Inkel een legendarisch programma neergezet dat de inspiratie bleek voor vele navolgers, zijn nimmer aflatende drang naar vernieuwing en visionaire stappen op online gebied hebben van hem met recht de grote voorganger van social radio gemaakt. Waar DJ’s anno 2017 niet meer zonder social media kunnen naast de oude vertrouwde zendmast, is dit voor Adam als eerste een tweede natuur geweest. Zijn uitvinding podcasting is anno nu het toverwoord voor de toekomst van radio, waarin on demand audio in rap tempo van levensbelang zal zijn naast het oude lineaire signaal.

Op zowel traditionele radiozenders op vrijdagavonden, alsmede op miljarden audiodevices wereldwijd is Adam’s legacy overduidelijk aanwezig. Dat, en voor het ons leren van de juiste uitspraak van Madonna, is de Marconi Oeuvre Award meer dan terecht voor Adam Curry.

Marconi Award voor Aanstormend Talent
Rob Janssen
Rob Janssen (of misschien ken je ‘m beter als Piet van Vliet, Lamme Frans of Gerst) is multimediaal duizendpoot. Hij schrijft liedjes, monteert video’s, produceert zijn eigen jingles en andere (audio- en video-) vormgeving, is regisseur, en presenteert sinds een paar jaar een radioprogramma op 3FM.

Aan creativiteit geen gebrek. Rob is een explosief kruitvat. Als je met ‘m praat, denkt hij non-stop in grappen, jingles, sketches en formats. Hij deelt deze creativiteit niet alleen op de radio, hij is ook online meer dan zichtbaar. Z’n uitspattingen zijn namelijk ook beeldtechnisch op smaak en de moeite van het kijken waard.

De Marconi-nominatie voor ‘Aanstormend Talent’ wist Rob vorig jaar net niet te verzilveren. Maar dit jaar pakt hij de nominatie gewoon weer, zichzelf wederom onderscheidend met unieke dingen die tijdens het vorige juryberaad het levenslicht nog niet hadden gezien.

Zo speelt Rob zich in 2017 enorm in de kijker door het liedje waarmee hij de week samenvat. Humor, muzikaliteit en creativiteit komen in 2 minuten bruisend samen. En… wie komt er nou op het idee om luisteraars met een goed verhaal te eren met een foto op dé rotonde van Hilversum, vóór het Mediapark? Of om begin december in pak, met zangkoor, een oudejaarsconference te geven (omdat ‘ie rond de jaarwisseling nou eenmaal op vakantie is)? Rob!

Rob Janssen hoort thuis in een rijtje creatieve duizendpoten waarin ook André van Duin en Wim T. Schippers zijn opgesteld. Qua carrière en dienstjaren nog jeugdig, maar qua potentie een hele grote!

Bas Menting
Creatieve groei laat zich niet plannen. Na zijn nominatie voor Aanstormend Talent in 2016 heeft Bas dit gezien als ultieme aanmoediging om zijn unieke stijl en strakke hitradio verder te verenigingen. Iedere presentatie draagt zijn handtekening. Of het nou een video- of social item is of een hilarische parodie die de show verrijkt: Bas lijkt onuitputtelijk in zijn creatieve insteken.

Bas Menting is een radiomaker nieuwe stijl. Bas is hét bewijs dat een DJ / presentator veel kan met z’n doelgroep. Benaderbaar, positief en origineel: Bas heeft goede voelsprieten om te raken, persoonlijk te zijn en contact te maken, maar ook de muziek de ruimte te geven in zijn shows.

Bas doseert bewust, heeft gevoel voor sfeer en timing. Daarnaast beheerst hij de kunst van het weglaten tot in de vingers. Hij is gedurfd, ‘test’ het medium en laat steeds meer van zichzelf zien in zijn presentaties. Laat dit juryrapport nogmaals uitnodigen nóg meer te verrassen, sfeer te brengen en radio in z’n unieke live én persoonlijke kracht te zetten!

Joost Swinkels
Vorig jaar trok Joost Swinkels al de aandacht van de Marconi Jury, maar dit jaar kon de jury niet meer om hem heen. Zijn enthousiasme, persoonlijkheid, fijne stem en frisse energie maken dat je hem als luisteraar al snel in het hart sluit. Joost laat je dichtbij komen in zijn uitzendingen. Zonder schroom deelt hij zijn angsten, gevoelens of dromen met luisteraars; hij durft kwetsbaar te zijn.

Joost was afgelopen jaar véél te horen op Qmusic, door in te vallen op belangrijke tijdstippen. Naast zijn eigen programma in het weekend verving hij het avondprogramma van Menno Barreveld en de middagshow, sámen met zijn radiowederhelft Hila Noorzai. Daarin kreeg hij vleugels; Joost ontwikkelde zich van strakke hitradio naar een jock die de balans vindt tussen snelheid, actualiteit, humor, connectie met luisteraars en een enorme liefde voor muziek.

Joost is het voorbeeld van een multitalent, dat laat zien toekomstbestendig te zijn in het veranderende medialandschap. Zijn video’s voor het Qhotel in de Sneeuw, maar ook “Joost en Hila zijn niet te stoppen” waarbij het duo in één weekend 40 feestjes bezocht laten zien dat Joost niet alleen radiotalent heeft, maar dat talent ook verzilvert op video. Tel daar een nominatie voor Hitkrant Hittegolf Hunk bij op; de jury verwacht dat we nog héél veel van Joost gaan horen in de toekomst.

Marconi Award voor Beste Zender
NPO Radio 2
NPO Radio 2 is een zender die eigenlijk altijd een van de meest relevante en vernieuwende zenders moet zijn, maar deze positie in de loop der jaren verloor door gebrek aan vernieuwing.

Door flinke muzikale en programmatische aanpassingen en vooral het aantrekken van een sterrenteam, zit de zender nu weer enorm in de lift. Sterker nog: de luistercijfers blijven maar stijgen en het plafond lijkt nog steeds niet in zicht.

De over het algemeen wat rijpere dj’s zitten er allemaal duidelijk op hun plek en maken allemaal de beste radioshow van hun leven. Gerard Ekdom zet in de ochtend duidelijk de vrolijke toon voor de rest van de dag. En Ruud de Wild maakt zelfs wat onmogelijk leek mogelijk: hij is hard op weg om weer als vanouds ‘de nummer 1 van de middag’ te worden. De vibe van de zender is zo goed dat vrijwel iedere dj er lijkt te willen werken of blijven werken. Met de immer succesvolle Top 2000 creëert de zender een nationaal evenement dat ieder jaar zijn weerga niet kent. En in de weekenden is er nog steeds het good-old Spijkers met Koppen, een van DE uithangborden van de publieke radio.

Radio 2 staat zo stevig op de kaart dat de zender zelfs bleef groeien middenin een van de grootste omroeppolitieke gevechten uit de geschiedenis. De jury van de Marconi Awards had eigenlijk een rode kaart moeten geven voor deze rel, in plaats van deze mooie nominatie. Maar daarmee zouden de baasjes belangrijker worden gemaakt dan ze zijn: het succes van NPO Radio 2 is duidelijk de verdienste van een gemotiveerd en geïnspireerd team van makers, voor en achter de schermen!

Radio 10
In 1988 begon een aantal radiofanaten onder leiding van Jeroen Soer via een ingewikkelde U-bocht-constructie vanuit Italië aan een commercieel radio-avontuur dat tot op de dag van vandaag voortduurt.

Radio 10 begon als een vrij progressieve popzender die de concurrentie met het toenmalige Radio 3 aan wilde gaan, maar het echt grote succes kwam in 1990 toen Radio 10 de ‘Gold’ formule introduceerde.

Programmaleider Tom Mulder haalde de sound van WCBS uit New York naar Nederland en zorgde voor een mix van bekende oldies (meeeeeer Beatles op Rrrrradio 10 Gold) en goed doordachte radiospellen als Kraak de Kluis en Tel & Bel.

Radio 10 bouwde een vaste schare fans op en zelfs na het kwijtraken van de FM-frequentie in 2003 bleek de achterban trouw genoeg om deze moeilijke periode te doorstaan.

In 2013 krijgt Radio 10 de kans om terug te keren op FM en dat begint met een week lang draaien van steeds hetzelfde nummer op repeat:  ‘Every 1’s a Winner’ van Hot Chocolate. En een ‘winner’ werd Radio 10 zeker. De terugkeer op FM zorgde voor een enorme comeback van het station met de grootste hits aller tijden.

Sinds eind 2016 is Radio 10 onderdeel van Talpa Radio en is er veel geïnvesteerd in marketing, waardoor het station door een nog groter publiek is (her)ontdekt en het marktaandeel in een jaar tijd is gegroeid van 5,6% naar 7,3%. (okt-nov’17 t.o.v okt-nov ’16)

Als je Radio 10 in 1 woord zou moeten vangen, dan zou dat zijn: gezellig. Want gezellig is het bij Radio 10 altijd met de muziekformule van hits die je allemaal mee kan zingen, de lach van 10 en de moppen van Rob van Someren.

Deze unieke sound, gecombineerd met het succes in marktaandeel, maakt Radio 10 volgens de Marconi Jury 1 van de 3 beste radiozenders van 2017!

Slam
Slam is het jongste kind van de commerciële radioklas. Slam zorgt altijd voor de juiste energie, loopt voorop in innovatie en biedt sterke content voor een relatief jonge en commercieel interessante groep luisteraars.

Afgelopen jaar steeg het marktaandeel van Slam naar 3,1 procent in de doelgroep 20-49. Dit was het hoogste marktaandeel voor Slam in zes jaar tijd. Een puike prestatie. Wekelijks bereiken ze zo’n 900.000 luisteraars, wat een flinke hoeveelheid is als je je bedenkt dat ze als Dance-autoriteit een soort speciaalzaak zijn waar je bewust naartoe gaat en niet naar de grote supermarkt waar je toevallig voorbij komt omdat je moeder er naar luistert.

Waar de meeste mensen op Koningsdag over een rommelmarkt liepen, was het op het grote parkeerterrein van het AFAS-stadion een groot feest met Slam Koningsdag. 30.000 mensen gingen uit hun dak tijdens het grootste Oranje outdoor dance evenement van Nederland. Ook tijdens ADE gaf Slam een goed feest in de Ziggo Dome. Een sterke merkbeleving.

De jury vindt het goed dat Slam nieuw talent een prominente plek in de programmering durft te geven. Zo kreeg de 22-jarige Jordi Warners in oktober het drivetime-slot tussen 16.00 en 19.00 uur en ging de ook 22-jarige Tom van der Weerd al eerder naar de prominente avondplek 19.00 – 22.00 uur. Niet alleen nieuwe muziek ontdek je op Slam, maar ook nieuw radiotalent.

We zien Slam als een succesvolle underdog op de radiomarkt die zich onderscheidt van de gevestigde orde. Iedereen kan strooien met de hoogste luistercijfers. Bij Slam is radio méér dan luistercijfers alleen. Met ruim 470.000 abonnees op YouTube en miljoenen views op zowel mix-sets als content uit radioprogramma’s zien we dat het bereik van Slam veel verder reikt dan de traditionele meting weet te vangen. Daarom is Slam genomineerd voor een Marconi Award voor Beste Zender!

Impact Award 2017: Roosmarijn Reijmer – Het Juryrapport
Ze wilde haar nek uitsteken voor vrouwelijke collega’s en dat deed ze ook. Roosmarijn Reijmer, op dat moment nog presentator en programmamaker bij 3FM, gaf juni 2017 een spraakmakend interview aan NRC. Ze pleitte voor meer vrouwen op de radio in de dagprogrammering en er moest ook een vrouw het Glazen Huis in.

Reijmer sprak zich niet alleen uit voor meer vrouwen op de radio, ze liet in de praktijk zien dat dat ook gewoon kán. Zo bleek ze al langer een quotum van een derde vrouwelijke artiesten in haar programma 3voor12 te hanteren. En had ze bij wijze van experiment eerder in het jaar acht uitzendingen gemaakt met alleen maar vrouwenstemmen. Van de prijswinnaars tot de kenners, van de nieuwslezers tot de artiesten en natuurlijk Reijmer zelf. Niemand had het opgemerkt. En zo stelde Reijmer in haar eigen programma én in de krant een veelgehoorde aanname – met name als het over muziekzenders gaat – ter discussie: vrouwenstemmen op de radio zijn irritant.

Het interview had grote impact. Er werd online over gepraat, en diverse (nieuws)media besteedden er aandacht aan. De Volkskrant en NRC checkten het wetenschappelijke gehalte van de aanname dat mensen vrouwelijke stemmen op de radio irritant zouden vinden. De conclusie van beide kranten: er is geen bewijs voor.

Daarnaast gebeurde er een en ander in de praktijk. Angelique Houtveen en Eva Koreman kregen een plek in de doordeweekse dagprogrammering van 3FM en Houtveen betrok het Glazen Huis 2017 – als eerste vrouw sinds 2009. Bij Radio 2 kreeg Annemieke Schollaardt een plek in de doordeweekse dagprogrammering, al moest ze die vervolgens weer afstaan aan Rob Stenders.

Geen verandering gaat zonder hobbels in de weg, zo veel is duidelijk. Maar het begin van verandering is sowieso onmogelijk als niemand de weg wijst. Dat is precies de rol die Reijmer in 2017 heeft opgepakt. Door te experimenteren in haar eigen programma, en door de status quo op sterke wijze ter discussie te stellen. Reijmer zelf heeft inmiddels afscheid genomen – op haar laatste dag bij 3FM draaide de zender alleen maar vrouwelijke artiesten.

Met de Impact Award 2017 spreekt de jury grote waardering uit voor het lef dat Reijmer toonde door op de barricade te stappen voor meer vrouwen on air, als ook waardering voor de manier waarop ze dat heeft gedaan. Ze heeft de discussie over vrouwen op de radio niet alleen opengegooid, maar ook echt verder gebracht. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten