Als Radio 538 in 2019 was doorgegaan met het uitzenden van de Top 40 had de zender 300.000 euro per jaar voor het exclusieve recht op de hitlijst moeten betalen. Daarnaast wilde de Stichting Nederlandse Top 40 nog eens 100.000 euro aan reclamezendtijd op 538.
Dit blijkt uit het vonnis dat de rechter afgelopen vrijdag velde. De Stichting Nederlandse Top 40 had tegen Radio 538 een kort geding aangespannen omdat de zender eind oktober wilde stoppen met het uitzenden van de hitlijst op FM.
De laatste twee maanden van het contract wilde Radio 538 de Top 40 wekelijks gaan uitzenden via het themakanaal 538 Top 40 op DAB+ en internet.
De rechter stak vrijdag een stokje voor de plannen van Radio 538, waardoor de zender de lijst tot eind van het jaar op vrijdagmiddag op FM moet uitzenden.
Na 25 jaar komt er nu een einde aan de samenwerking tussen de Top 40 en Radio 538. Beide partijen konden er financieel niet uitkomen. Doordat sponsor Mediamarkt eind van het jaar wegvalt, was de stichting genoodzaakt haar tarieven flink te verhogen.
Het nieuwe voorstel dat de Top 40 deed aan Radio 538 luidde als volgt: “Licentienemer is hiervoor aan Top40 jaarlijks € 300.000,- ex btw en € 100.000,- barterzendtijd verschuldigd (die wij zullen inzetten voor Top 40 gerelateerde zaken als cd’s, merchandise, boeken en top40.nl). De licentie heeft een minimale looptijd van 5 jaar. (…) Licentienemer zal gedurende de looptijd van een 5-jarige overeenkomst, jaarlijks minimaal € 500.000,- aan mediawaarde op al haar platforms inzetten om het merk Top40 te promoten.”
Vanaf januari 2019 is de Top 40 wekelijks op Qmusic te horen. Of de zender het exclusieve recht op de hitlijst op basis van bovenstaande voorwaarden krijgt is niet bekend. [Radiowereld.NL]