Radio 538 blijft bij de voor adverteerders belangrijke doelgroep 20-49 jaar marktleider. Wel zag het station de afstand met Qmusic flink kleiner worden en ook NPO Radio 2 komt dichterbij. Dit blijkt uit de cijfers van het Nationaal Luisteronderzoek (NLO) over de periode februari-maart 2020.
Het is een vreemde tijd momenteel. En dat merken ook de radiostations goed.
Niet alleen zagen de meeste radiostations hun weekbereik dalen, maar ook de advertentie-inkomsten zijn flink gedaald. De daling is in sommige gevallen wel 70%.
Ook het luistergedrag is flink veranderd en dat zorgt weer voor verschuivingen bij de luistercijfers. De tik die Radio 538 deze meting kreeg bij de 10+ cijfers is ook te zien bij de cijfers 20-49, alleen is deze wat minder groot hier. Het station verloor deze meting 0,4%-punt, maar staat met 16,1% nog altijd aan kop. Ten opzichte van een jaar geleden daalt Radio 538 met 0,3%-punt.
Qmusic verstevigde haar tweede plaats met 0,2%-punt en scoort nu 15,7%. Ten opzichte van een jaar geleden is dit een stijging van 1,2%-punt. Ook NPO Radio 2 noteerde een plus en steeg met 0,4%-punt naar 14,3%. Ten opzichte van een jaar geleden is de winst 1,2%-punt.
Sky Radio bleef vrijwel gelijk ten opzichte van vorige meting en ook Radio 10 is stabiel. Wel verliezen beide stations iets ten opzichte van een jaar geleden. NPO 3FM stijgt ten opzichte van vorige meting, maar zit nog wel een half procentpunt onder de meting van een jaar geleden.
Verlies was er ook voor Veronica en 100% NL, al doet laatstgenoemde het in de doelgroep 20-49 jaar wel beter dan een jaar geleden. [Radiowereld.NL]