Search
Close this search box.

Luistercijfers België: Joe maakt flinke duik naar beneden

Radiozender Joe maakt, nadat het afgelopen zomer nog een nieuw record vestigde, een flinke duik naar beneden. Dit blijkt uit de nieuwe Belgische cijfers die vrijdag zijn gepubliceerd. In het Franstalige gedeelte van België blijft Nostalgie hoog en droog aan kop.

Foto: Pixabay

Vrijdag verschenen voor het eerst in vier maanden tijd weer nieuwe luistercijfers. De nieuwe CIM RAM luistercijfers bevatten gegevens van de periode september tot en met december 2021. Net als de vorige meting gaan de cijfers over de gebruikelijke periode van vier maanden.

In Vlaanderen blijft VRT Radio 2 veruit de populairste zender. Het marktaandeel van de publieke familiezender met veel Nederlandstalige muziek is vrijwel stabiel met 29,2%.Radio 2 is hiermee ruim twee keer zo groot als de nummer 2 Qmusic, die opnieuw marktaandeel inlevert. Dit keer gaat er 0,6%-punt vanaf en blijft Q steken op 12,9%. Wel blijft de zender met 23,5% (+1,7%-punt) de grootste bij de voor adverteerders belangrijke doelgroep 18-44 jaar.

Studio Brussel klimt verder uit het dal. Dit keer komt er maar liefst 1,2%-punt bij, waardoor de alternatieve jongerenzender op plek drie staat met 9,8%. Ook zusterstation Radio 1 groeit verder. Met 8,9% marktaandeel scoort de zender het hoogst marktaandeel in vijf jaar tijd.

Een flinke smak naar beneden maakt Joe. Waar het station afgelopen zomer met 10% nog haar hoogste marktaandeel ooit scoorde, gaat er nu in een keer 1,3%-punt vanaf. Joe staat hierdoor nu met 8,7% pas op de vijfde plaats. Ook rivaal Nostalgie krijgt een flinke tik en verliest 1,1%-punt marktaandeel. Licht verlies is er tevens voor MNM.

Tekst gaat verder onder de tabel

De digitale rockzender Willy blijft gelijk op 0,8% marktaandeel, maar trekt voor het eerst wel meer dan 100.000 luisteraars per week. Ook MNM Hits trekt 0,8% marktaandeel, terwijl Joe 60s en 70s 0,7% marktaandeel noteert. Nostalgie+ debuteert met 0,3%.

Topradio is de grootste commerciële netwerkradio met 1,6% marktaandeel, een stijging van 1%-punt te opzichte van afgelopen zomer. NRJ blijft klein met 0,3%.

Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België blijft Nostalgie het populairst. Het marktaandeel stijgt met 0,5%-punt naar 14,9%. Daarachter volgt VivaCité. Ondanks dat het marktaandeel met een procentpunt daalt, stijgt het regionale netwerk van de RTBF wel naar de tweede plek.

Fors verlies is er ook voor Bel RTL. De zender daalt met 0,9%-punt naar 12,1%. Een nog grotere tik krijgt zusterstation Radio Contact. De hitzender keldert met maar liefst 2,3%-punt naar 11,7% marktaandeel. Winst daarentegen is er voor Classic 21, La Première en NRJ. [RadioWereld.NL]