‘350.000 Nederlandse huishoudens nemen abonnement op Viaplay’

Max Verstappen is populair. De Formule 1 wedstrijden zijn in 2022 niet meer te zien bij kabelexploitant Ziggo maar bij de nieuwe speler Viaplay. Telecompaper verwacht dat komend voorjaar 350.000 huishoudens een abonnement zullen nemen op Viaplay.

Telecompaper doet de voorspelling op basis van een klein onderzoek onder 1.300 consumenten binnen het Telecompaper Consumer Insights Panel. Daarmee komt de nieuwkomer de markt binnen als de zesde speler van Nederland, na Netflix, Videoland, Disney+, Amazon Prime en NPO Plus.

Formule 1 grote publiekstrekker bij Viaplay
Viaplay is een streamingdienst die ook live sport aanbiedt. Vorig jaar heeft moederbedrijf Nent Group de Nederlandse uitzendrechten voor een aantal grote sporten verworven. De dienst start met onder meer Formule 1, Bundesliga-voetbal en PDC Darts. In augustus komt daar ook nog voetbal uit de Engelse Premier League bij, met onder andere het Liverpool van Virgil van Dijk.

Op basis van data uit het Telecompaper Consumer Insights Panel verwacht Telecompaper dat Formule 1 echter de grote publiekstrekker zal zijn. Van alle Nederlanders blijkt nu dat 24 procent bereid is te betalen voor sport op tv of zijn tv-pakket ervan af laat hangen. Van deze groep mensen geeft weer 43 procent aan bereid te zijn te betalen voor Formule 1. Alleen voor Eredivisie-voetbal zijn meer Nederlanders (57%) bereid te betalen. De groep Nederlanders die bereid is te betalen voor de andere sporten van Viaplay, zoals Premier League-voetbal (27%), Bundesliga-voetbal (18%) en Darts (15%), is kleiner.

Huishoudens met hoger inkomen
Uit data van het Video Behaviour of Dutch Consumers-rapport over het vierde kwartaal blijkt dat Viaplay zal waarschijnlijk vooral worden afgenomen door huishoudens die meer te besteden hebben. Onder huishoudens met een inkomen boven de EUR 50.000 zegt 10 procent van plan te zijn de streamingdienst van Nent Group af te gaan nemen. Onder huishoudens met minder dan EUR 30.000 inkomen is dit slechts 3 procent. Deze trend is ook te zien bij andere svod-diensten, zoals Netflix en Videoland, en tvod-diensten als Pathé Thuis. [RadioWereld.NL]

Still Ziggo