Ook in de ochtend woedt een flinke strijd om het marktleiderschap tussen Qmusic en NPO Radio 2. Dit blijkt uit de cijfers van het Nationaal Luisteronderzoek (NLO). Bij de doelgroep 10+ staan de stations momenteel gelijk, terwijl Qmusic bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar een mokerslag uitdeelt.
Het is al weer ruim twee jaar geleden dat RadioWereld.NL in de cijfers van de ochtendshows dook. Corona moest het land nog voor de eerste keer platleggen. Inmiddels heeft dit flinke impact op het luistergedrag gehad en dat is, ondanks dat het normale leven weer grotendeels hervat is, blijvend gebleken.
Daarnaast zijn er flink wat nieuwe ochtendshows gestart. Zo moest Frank Dane bij Radio 538 plaats maken voor Wietze de jager en Klaas van der Eerden, gaf Jurgen van den Berg het stokje op NPO Radio 1 over aan Astrid Kersseboom, deed Barry Paf dat bij 100% NL aan Koen Hansen en nam Jaap Brienen bij Sublime de ochtend over van Francis Broekhuijsen. Radio Veronica wisselde zelfs twee keer van ochtendshow: Giel Beelen vertrok en werd opgevolgd door Wilfred Genee, die begin dit jaar weer opgevolgd werd door Tim Klijn. En dan volgt 3FM nog, waar Sander Hoogendoorn eind deze maand afzwaait in de ochtend.
Ook al deze wisselingen hebben impact op de luistercijfers. Reden genoeg voor RadioWereld.NL om opnieuw in de cijfers te duiken. Omdat bij veel stations de ochtendshow tot 10 uur duurt, is gekozen voor het tijdvak 6 tot 10 uur.
Qmusic grootste stijger, Radio 2 stabiel
Het mag geen verrassing zijn dat Qmusic met Mattie Valk en Marieke Elsinga de grote winnaar is. Het afgelopen jaar kwam er een slordige 2%-punt aan marktaandeel bij. Toch duurde het nog tot oktober/november 2021 voordat NPO Radio 2 voorbij gestoken werd.
Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte blijken een vrij constant te presenteren in de ochtend op 2. Samen met het eerste uur van Aan de Slag met Bart Arens, Jan-Willem Start Op stopt namelijk om 9 uur, schommelt het marktaandeel het hele jaar rond de 13%. Alleen rond de Top 2000 is een flinke uitschieter te zien.
Momenteel scoren Qmusic en NPO Radio 2 elk 13,3% marktaandeel.
Tekst gaat verder onder de grafiek
De wissel in de ochtend op NPO Radio 1 is vooralsnog ook nauwelijks zichtbaar in de cijfers. Kersseboom scoort met het NOS Radio 1 Journaal op hetzelfde niveau als voorganger Van den Berg. Het station staat daarmee op plaats drie met 11,3% marktaandeel, flink hoger dan het daggemiddelde van de zender.
Ook Gerard Ekdom presteert op Radio 10 vrij constant in de ochtend met rond de 10% marktaandeel en een uitschieter rond de Top 4000.
Schrikeffect bij Radio 538
De grootste klap kreeg Radio 538. Tot het eind van het jaar was Dane op de zender goed voor rond de 11% marktaandeel. Maar toen kwam tijdens het Top 2000 en Top 4000 geweld van de concurrentie ook opeens nog het nieuws dat Dane zijn plek moest afstaan op 538 aan De Jager en Van der Eerden. Mede door de vele media-aandacht zorgde dat voor een flink schrikeffect bij de luisteraar, waardoor het marktaandeel niet meer herstelde na de feestdagen. Voorlopig is het plek vijf en 9,2% marktaandeel voor 538 in de ochtend.
Maar ook voor het nieuwe ochtendduo was het alles behalve een relaxte start, want onverwachts moesten ze al begin januari met de nieuwe ochtendshow starten in plaats van eind januari. Er was dus nauwelijks voorbereidingstijd. Daar komt ook nog bij dat Radio 538 pas eind maart met de eerste promotie voor de nieuwe ochtendshow kwam. Dan is het eigenlijk nog knap dat het marktaandeel niet nog verder naar beneden gedoken is.
Sky nog steeds achter door ontbreken ochtendshow
Sky Radio blijft nog steeds achter in de ochtend. Met nu 5,8% ligt het marktaandeel een slordige 2%-punt lager dan het daggemiddelde. Daarom is het nog altijd de wens van het radiostation om met een gepresenteerde ochtendshow te beginnen.
Tekst gaat verder onder de grafiek
Bij NPO Radio 5 is het cijfer in de ochtend flink omhoog gegaan na het vertrek van Jeroen van Inkel. Want waar van Inkel ruim onder het zendergemiddelde scoorde, is zijn opvolger Bert Haandrikman daar inmiddels grotendeels naartoe gegroeid. Goeiedag Haandrikman en het eerste uur Arbeidsvitaminen zijn nu goed voor 5,3% marktaandeel, 1%-punt onder het daggemiddelde.
Veronica
Bij Radio Veronica is goed te zien dat Genee tot de zomer van 2021 vrij stabiel was. Daarna is een daling te zien die gelijk valt met de wijziging van het muziekformat van de zender. Inmiddels heeft opvolger Klijn weer voor stijgende cijfers in de ochtend gezorgd. Inmiddels is Ook Goeiemorgen en het eerste uur van Goud van Oud goed voor 4% marktaandeel.
Op 3FM blijkt Hoogendoorn en het eerste uur Jorien Renkema vrij stabiel te zijn met rond de 2,5% marktaandeel, wat iets hoger dan het zendergemiddelde is. Grote vraag is wat zenderbaas Menno de Boer uit de hoed tovert al nieuwe ochtendshow. Geruchten gaan nog altijd dat dit Rob Janssen en Wijnand Speelman worden.
Ook stabiel in de ochtend zijn Hansen op 100% NL met rond de 2,5% marktaandeel (vergelijkbaar met voorganger Paf) en Michiel Veenstra op Kink met rond de 0,8% marktaandeel. Brienen op Sublime is nu goed voor 0,6% marktaandeel.
20-49 jaar
Over welk station er in de ochtend leidt bij de doelgroep 20-49 jaar, waar het gros van de reclamezendtijd op verkocht wordt, lijdt geen enkele twijfel: Qmusic. Met een marktaandeel van maar liefst 22,7% deelt het station een mokerslag uit aan de concurrentie. Het marktaandeel steeg het afgelopen jaar zelfs met een slordige 3%-punt. In de periode februari/maart werd met 22,9% zelfs een nieuw record gevestigd.
De marktaandelen die Qmusic momenteel scoort waren ooit de cijfers die Radio 538 aan de lopende band genereerde met Edwin Evers in de ochtend. Daarna ging het marktaandeel gestaag omlaag. Vooral in het voorjaar en de zomer van 2021 ging het marktaandeel rap onderuit, waarna de zender eind van het jaar besloot in te grijpen.
Ook bij de 20-49 cijfers is het schrikeffect van het plotseling vervangen van Dane enigszins zichtbaar, maar lang niet zo duidelijk al bij de 10+ cijfers. En in tegenstelling tot de 10+ cijfers is de nieuwe ochtendshow bij 20-49 jaar al met een stijging bezig, al is het niveau van Dane van een jaar geleden nog niet in zicht. Momenteel bedraagt het marktaandeel 15,0%, wat goed is voor plek twee.
Tekst gaat verder onder de grafiek
NPO Radio 2 volgt op plek drie met 13,2% marktaandeel en ook dit marktaandeel is redelijk stabiel, net als de cijfers van Radio 10 dat met 10,6% op plek vier staat.
Bij Sky Radio is hetzelfde beeld te zien als bij de 10+ cijfers: het marktaandeel in de ochtend blijft ruim achter bij het daggemiddelde. Ook Veronica toont hetzelfde beeld als bij de 10+ cijfers. Het marktaandeel ging hier vooral na de zomer rap achteruit. Momenteel ligt het marktaandeel met 4,6% nog een slordige procentpunt lager dan een jaar geleden.
Wat vooral opvallend is, is dat 100% NL en Slam (Martijn La Grouw, MixMarathon op vrijdag) in de ochtend gelijk opgaan met 2,8%. Een jaar geleden was er nog een flink gat dat in het voordeel van 100% NL uitviel. [RadioWereld.NL]