Het Commissariaat voor de Media (CvdM) legt de Evangelische Omroep (EO) een boete op van 164.500 wegens het overtreden van de Mediawet door commerciële beïnvloeding in het programma ‘De Boomhut Battle‘. Dat heeft de waakhond dinsdag bekendgemaakt.
De Boomhut Battle is een spelprogramma van de EO dat begin 2019 werd uitgezonden in de zendtijd van NPO Zapp op NPO 3. Hierin worden boomhutten op vakantieparken gebouwd. Deze boomhutten zijn direct na de finale van het programma in de verhuur gegaan.
In het programma is op verschillende manieren te herleiden op welke vakantieparken de boomhutten staan. Hiermee heeft de EO via het tv-programma een platform geboden om de verhuur van deze boomhutten onder de aandacht te brengen en zo meegewerkt aan een (commercieel) voordeel voor derden.
De EO heeft een zware verantwoordelijkheid om te zorgen dat zij het niet-commerciële karakter van de publieke omroep waarborgt. Ook moet de omroep duidelijkheid geven over financiële bijdragen aan het tot stand komen van een programma. CvdM: “Het is van bijkomend belang dat kinderen worden beschermd tegen commerciële beïnvloeding. Nu het programma is uitgezonden op de jeugdzender NPO Zapp, had de EO hier extra aandacht voor moeten hebben.”
Het CvdM kan voor deze overtredingen tezamen maximaal een boete van 435.000 opleggen. Op grond van een zorgvuldige belangenafweging heeft het CvdM de EO in plaats van de maximale boete een boete van € 164.500 opgelegd. [RadioWereld.NL]