NPO scoort een 8 voor publieke waarde

Het Nederlandse publiek beoordeelt de publieke waarde van de televisieprogramma’s van de NPO met een gemiddelde 8,0. Dit blijkt uit onafhankelijk GfK-onderzoek naar de publieke waarde van de televisieprogrammering in 2021.

Foto: NPO

Voor het onderzoek zijn circa 300 televisietitels getoetst op criteria als betrouwbaarheid, eigenzinnigheid en diversiteit. De uitkomsten staan vermeld in de Terugblik 2021, het jaarlijkse document waarin NPO en omroepen verantwoording afleggen over de invulling van hun publieke media-opdracht.

Radiozenders
Ook de publieke waarde van de NPO-radiozenders is gemeten. Van de mensen die wekelijks naar een publieke radiozender luisteren, gaf twee derde aan dat de publieke waarden van toepassing waren op de zender. Alle zes de radiozenders (NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO 3FM, NPO Radio 4, NPO Radio5 en FunX) voldeden hiermee aan de norm van 60% die hiervoor gesteld is.

Vakmanschap
De Terugblik bevat meer cijfers waarmee de NPO zijn prestaties laat zien. Zo is bijvoorbeeld ook de kwaliteit van de programma’s gemeten, ofwel het vakmanschap waarmee ze gemaakt zijn. Hierop scoort de NPO een 8,5.

Trots
De NPO is ook trots dat de impact van de programmering op het politieke en maatschappelijke debat wordt vermeldt. Dit blijkt onder andere uit het aantal keer dat nieuws- en opinieprogramma’s in Kamerstukken werden genoemd: 231 keer om precies te zijn. Ruimte voor vernieuwing in de programmering was er ook, met 118 nieuwe titels en 29 pilots.

Bij NPO Campus werden 44 radiotalenten begeleid en er zijn in totaal 76 nieuwe innovatieprojecten en -onderzoeken toegekend, zowel aan omroepen als binnen de NPO-organisatie.  De gehele Terugblik kun je hier downloaden.  [RadioWereld.NL]