De zomer zorgde voor maar weinig bewegingen in het Vlaamse radiolandschap. Dit blijkt uit de nieuwe Belgische luistercijfers die woensdag zijn gepubliceerd. Daarentegen zijn in Wallonië wel flink wat schommelingen te zien.

Woensdag verschenen voor de tweede keer dit jaar de luistercijfers voor België. De nieuwe CIM RAM luistercijfers bevatten gegevens van de periode mei tot en met augustus.
Radio 2 blijft de grootste
In Vlaanderen blijft VRT Radio 2 veruit de populairste zender. Het marktaandeel van de publieke familiezender met veel Nederlandstalige muziek blijft deze meting stabiel op 28,3%. Ten opzichte van een jaar geleden is een daling van 0,8%-punt te zien.
Radio 2 is daarmee nog wel ruim twee keer zo groot als de nummer 2: Qmusic. De hitzender blijft deze meting eveneens stabiel met 12,8% marktaandeel. Echter, een jaar geleden scoorde Qmusic nog 0,7%-punt meer.
Wel daalt Qmusic bij de kern doelgroep 18-44 jaar met een half procentpunt naar 24,7%. Daarmee blijft het station wel marktleider bij deze doelgroep.
Joe levert in
Na een sterke start van het jaar zakt zusterstation Joe weer wat. Deze meting gaat er 0,4%-punt vanaf en noteert de classic hits zender 10,7%, wat nog ruimschoots voldoende is voor de derde plek. Bij de zenderdoelgroep 35-54 jaar is wel een forse daling te zien: 2,7%-punt ging eraf waarmee Joe op 15,1% komt.
Ook Radio 1 levert deze meting in, waardoor de informatiezender op 8,5% uitkomt. Dit is nagenoeg gelijk aan een jaar geleden. MNM blijft deze meting nagenoeg stabiel op 7,4%, maar verliest wel een half procentpunt ten opzichte van een jaar terug. Wel bereikt de publieke hitzender dagelijks 1 op de 5 van de 12- tot 24-jarigen, waarmee het marktleider is bij deze groep.
StuBru herstelt zich, Nostalgie flink omlaag
Studio Brussel herstelt zich licht van de flinke duikeling begin dit jaar. De alternatieve jongerenzender gaat met 0,2%-punt omhoog naar 7,0%. Een jaar geleden was Studio Brussel nog goed voor 1,7%-punt meer.
Flink verlies is er deze meting ook voor Nostalgie. Het classic hits station duikelt met een half procentpunt naar beneden naar 5,8%.Ten opzichte van een jaar geleden is de daling nog groter: 1,4%-punt.
Tekst gaat verder onder de tabel
Netwerkradio’s en digitaal
Topradio blijft met 0,9% marktaandeel de grootste commerciële netwerkradio, gevolgd door NRJ met 0,5%. Voor beide stations is dit een stijging en voor NRJ zelfs een nieuw record, ondanks dat het station veel herhalingen programmeerde.
MNM Hits en Joe 60s & 70s zijn de grootste digitale radiostations met 0,9% marktaandeel, gevolgd door Willy en StuBru De Tijdloze met elk 0,7%. Tomorrowland One World Radio is overigens goed voor 0,2%.
Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België is Nostalgie terug aan kop. Wel verliest de classic hits zender 0,9%-punt marktaandeel en blijft daardoor steken op 14,3%. Bovendien moet Nostalgie de eerste plek delen met Radio Contact. De hitzender schiet 2,5%-punt omhoog.
Een flinke duik omlaag maakt VivaCité. De tegenhanger van Radio 2 in Vlaanderen ziet het marktaandeel met 3,7%-punt dalen naar 11,7%. Daarmee daalt het station van plek 1 naar 3. Ten opzichte van een jaar geleden is het verlies 2,2%-punt.
Daarentegen doet zusterstation Classic 21 goede zaken. De classic rockzender wint 1,4%-punt marktaandeel en staat nu op 11,5%.
Bel RTL blijft ene zorgenkindje, want voor de vierde meting op een rij verliest de generalistische zender. Dit keer gaat er 0,4%-punt vanaf, waarmee het station op 10,4% uitkomt. Dit is echter wel 2,6%-punt lager dan een jaar geleden.
Winst is er voor La Première en NRJ. [RadioWereld.NL]