Luistercijfers België: Studio Brussel herstelt, MNM verder omlaag

Studio Brussel heeft 2022 afgesloten met een krachtig herstel, terwijl MNM juist verder wegzak. Dit blijkt uit de nieuwe Belgische luistercijfers die vrijdag zijn gepubliceerd. In Wallonië schieten Nostalgie en VivaCité flink omhoog.

Foto: RadioWereld.NL

Vrijdag verschenen voor de derde keer en laatste keer luistercijfers over 2022 voor België. De nieuwe CIM RAM luistercijfers bevatten gegevens van de periode september tot en met december. Net als de vorige metingen gaan de cijfers over de gebruikelijke periode van vier maanden.

Radio 2 blijft de grootste
In Vlaanderen blijft VRT Radio 2 veruit de populairste zender. Het marktaandeel van de publieke familiezender zakte dit keer wel met ruim 2%-punt naar 26,1%. Ten opzichte van een jaar geleden is de daling ruim 3%-punt.

Radio 2 heeft de afgelopen maanden een flinke opfrisbeurt gekregen, waarbij de invoering van een nationale ochtendshow met Peter van de Veire en het schrappen van de regionale ochtendshows de meest ingrijpendste en omstreden verandering is. De komende metingen zal hiervan het effect zichtbaar worden.

Q en Joe
Qmusic blijft tweede en stijgt licht naar 12,9%. Bij de kerndoelgroep 18-44 jaar noteert Q een met 25,4% marktaandeel de beste score in 10 jaar tijd.

Zusterstation Joe blijft de derde zender van Vlaanderen, maar verliest wel terrein. De classic hitszender is nu goed voor 10,3% marktaandeel. Bij de zenderdoelgroep 35-54 jarigen
stijgt Joe naar 15,7%.

Radio 1 en StuBru omhoog, MNM omlaag
VRT Radio 1 wint deze meting 0,8%-punt marktaandeel en scoort met 9,3% zelfs het hoogste marktaandeel in zeven jaar tijd. Een flink herstel is er voor Studio Brussel: +1,3%-punt. Toch ligt het marktaandeel met 8,3% nog altijd 1,5%-punt lager dan de laatste vier maanden van 2021.

MNM daarentegen duikt verder naar beneden. De jongerenzender is nu goed voor 6,7%. Nostalgie klimt weer wat omhoog naar 6,2%.

Tekst gaat verder onder de tabel

Netwerk en digitaal
Topradio blijft met 1,4% marktaandeel de grootste commerciële netwerkradio, gevolgd door NRJ met 0,2%. Geruchten gaan dat de dagen van de zwarte panter in Vlaanderen opnieuw geteld zijn.

Willy is met 1,9% de grootste digitale zender, een stijging van 1,2%-punt ten opzichte van de vorige meting. De Tijdloze volgt met 1,0% (+0,3%-punt), terwijl Joe 60s & 70s en Q Foute Radio beiden goed zijn voor 0,9%.

Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België blijft Nostalgie aan kop. Het marktaandeel stijgt zelfs met 1,6%-punt naar 15,9%. Dat is overigens geen nieuw record, want in 2020 tikte het station al eens 16,7% aan. Ook flink omhoog gaat VivaCité. De publieke zender wint maar liefst 2,2%-punt en noteert nu 13,9% marktaandeel.

Radio Contact daarentegen verliest 1,5%-punt waardoor het marktaandeel nu op 12,8% staat. Ook Classic221 verliest flink terrein.

Bij Bel RTL komt de klap mogelijk nog harder aan. Opnieuw verliest het station terrein, waardoor het marktaandeel voor het eerst in jaren onder de 10% duikt. Flinke winst is er daarentegen voor NRJ.

Nostalgie+ en Viva+ zijn met 1,2% marktaandeel de grootste digitale zenders van Wallonië. [RadioWereld.NL]