De kwartaalwinnaars van het eerste kwartaal voor de Ster Gouden Loeki 2022 zijn bekend. Een onafhankelijk publiekspanel van GfK heeft weer veel nieuwe tv-commercials gezien en beoordeeld. Deze 10 leuke, ontroerende, spraakmakende en bijzondere commercials maken kans op de jaarlijkse prijs.

In alfabetische volgorde:
Albert Heijn met ‘Makkelijk en voordelig meer groente en fruit eten’
Calvé met ‘Calvé Pindakaas 75 jaar’
Centraal Beheer met ‘Tandemsprong – Komt goed’
CliniClowns met ‘Ben jij al Lachdonor?’
Dove met ‘Dove – Cost of Beauty – Beautiful – Nederland’
Lidl met ‘Vier de zomer goedkóper met Lidl!’
McDonald’s met ‘McDonald’s Family Experience – Je weet vergeet nooit wat je ‘Happy’ maakt’
Ministerie van Defensie met ‘Generatie D | Werken bij Defensie’
Toyota met ‘Een Toyota rijd je nooit alleen voor jezelf’
WWF met ‘Kies voor meer natuur’
Hoe werkt de Ster Gouden Loeki?
Elk kwartaal kiest een onafhankelijk publiekspanel van GfK de 10 mooiste, leukste en populairste commercials van dat kwartaal. Dit levert in totaal 40 kwartaalwinnaars op aan het einde van het jaar. Deze 40 commercials worden opnieuw aan een onafhankelijk panel van GfK voorgelegd, met als resultaat de 10 finalisten van het jaar. De winnaar van de Ster Gouden Loeki wordt voor 50% bepaald door het publiekspanel en voor 50% door het Nederlands publiek.
Wat is de Ster Gouden Loeki?
In 1995 reikte Ster voor het eerst de Ster Gouden Loeki uit. De Ster Gouden Loeki verkiezing is door Ster in het leven geroepen om het Nederlands publiek actief te betrekken bij reclame. Een grotere betrokkenheid leidt tot een grotere acceptatie van reclame: reclame is leuk! Daarnaast wil Ster met de prijs reclamemakers belonen en stimuleren om aantrekkelijke reclame te maken.
De allereerste Ster Gouden Loeki werd in 1995 gewonnen door KLM met de commercial ‘Zwanen’. In de beginjaren was de uitreiking een gebeurtenis op kleine schaal. Vanaf 2002 tot 2016 was de finale live op de publieke omroep te volgen.
De Ster Gouden Loeki is een reclameprijs waarbij het Nederlands publiek (en dus niet een vakjury) de winnaar bepaalt. [Radiowereld.NL]
Eén reactie
Reclame is alleen maar vervelend. Ik begrijp echt niet dat ze er al zo lang ook nog eens een competitie van maken! En dat met een grote televisieshow, het kan allemaal niet op. Reclame moeten we alleen maar zien als een noodzakelijk iets, om iets te verdienen, verder niets.