Zoeken
Sluit dit zoekvak.

NMO Luisteronderzoek week 36-2023: Qmusic is marktleider (Update)

Qmusic was in week 36 de best beluisterde radiozender van Nederland met 13,7%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. NPO Radio 2 staat deze meting tweede met 13,3%, gevolgd door Radio 10 op de derde plaats met 10,0%.

Foto: Pixabay

De cijfers over week 36 zijn de eerste volledige cijfers sinds de stoelendans op FM. Qmusic zag in die week zowel het marktaandeel als weekbereik en luistertijd flink stijgen. NPO Radio 2 verliest daarentegen. Sky Radio en Radio 538 noteren een flinke plus. De val van Radio 10 is gestopt.

Slam ziet het marktaandeel doorstijgen ondanks dat de FM-dekking nu beperkt is tot de Randstad. Sublime daalt wel. NPO Radio 5 is de winst van week 35 weer kwijt.

Joe ziet het marktaandeel doorstijgen naar 1,7%.

MediaCell+
De nieuwe luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals voorheen bij de dagboekmethode nog gebeurde.

Het wekelijks bereik wordt alleen gemeten als iemand minstens 5 minuten aaneengesloten heeft geluisterd. In het NMO Luisteronderzoek participeren momenteel 95 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag.

Update
Het NMO laat weten dat vanwege technische redenen de cijfers niet helemaal compleet zijn en dat betreft met name de cijfers van Joe. Vrijdag vindt er een herlevering van week 36 plaats waarin Joe wel volledig is opgenomen. In week 35 was dit probleem er ook al, maar toen was herlevering niet mogelijk. [RadioWereld.NL]

Luistercijfers in week 36