Luistercijfers België: Radio 2 herstelt, flinke tik voor MNM en Play Nostalgie

Radio 2 blijft de grootste zender in Vlaanderen en herstelt van de zomerdip. MNM en Play Nostalgie hadden daarentegen een slecht najaar. Dit blijkt uit de nieuwe Belgische luistercijfers die woensdag zijn gepubliceerd. In Wallonië is Radio Nostalgie terug aan kop.

Foto: RadioWereld.NL

In tegenstelling tot Nederland worden luistercijfers in België niet wekelijks, maar slechts drie keer per jaar gerapporteerd. De nieuwe CIM RAM luistercijfers bevatten gegevens van de periode september tot en met december 2023.

Radio 2 blijft de grootste
In Vlaanderen blijft VRT Radio 2 veruit de populairste zender. Het station won 1,2%-punt marktaandeel en klimt met 24,7% uit de zomerdip. Wel ligt het marktaandeel nog 1,4%-punt lager dan een jaar geleden.

Q en Joe
Qmusic zag het marktaandeel deze meting met 0,3%-punt dalen naar 14,2%. Bij de kerndoelgroep 18-44 jaar steeg het marktaandeel naar 26,6%, waarmee het station zijn beste najaar in 15 jaar tijd beleeft.

Zusterstation Joe verliest 0,2%-punt, mar blijft met 11,7% marktaandeel de derde zender van Vlaanderen.

Studio Brussel en Radio 1
Radio 1 noteert een flinke plus: 1,2%. Met 8,9% marktaandeel zit de informatieve zender weer bijna op hetzelfde niveau als een jaar geleden. Studio Brussel klimt met 0,3%-punt, waardoor de alternatieve zender van de VRT nu 8,7% marktaandeel scoort.

MNM en Play Nostalgie verliezen fors
Een slecht najaar kenden MNM en Play Nostalgie. MNM daalde met 0,9%-punt naar 5,6% marktaandeel. Volgens de VRT voelt zijn jongerenzender iets harder het veranderend mediagebruik. Zeker bij het jongste publiek is radio luisteren wat minder een dagelijkse gewoonte.

De jongere koers van Play Nostalgie lijkt nog niet echt in de smaak van de luisteraar te vallen. Het station verloor maar liefst 1,9%-punt en noteert nu 3,9% marktaandeel. De klassieke zender Klara daarentegen klimt uit de zomerdip.

Tekst gaat verder onder de tabel

Netwerk en digitaal
Een deel van de luisteraars van Play Nostalgie lijkt regelrecht te zijn overgestapt naar zusterstation Nostalgie+, die sinds vorig jaar in de grote steden ook op FM te beluisteren is. Het marktaandeel groeide met 1,7%-punt naar 2,3%. Topradio daalde naar 1,3%.

Willy is met 2,2% marktaandeel de grootste digitale radiozender, gevolgd door De Tijdloze met 1,4%, Joe 60s & 70s met 1,2% en MNM Hits met 1,1%.

Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België hersteld Radio Nostalgie van de zomerdip. Het marktaandeel steeg met 1,9%-punt naar 15,0% waarmee het station van de derde naar de eerste plaats klimt. Radio Contact verliest 0,6%-punt en zakt naar plaats twee.

Ook VivaCité verliest en staat nu derde met 12,4% marktaandeel. Bel RTL blijft vrijwel stabiel, terwijl Classic 21, la Première ne NRJ allemaal marktaandeel winnen.

Nostalgie+ blijft in Wallonië de grootste digitale zender met 1,5% marktaandeel, gevolgd door Viva+ met 1,0%. [RadioWereld.NL]