In de strijd om de luisteraar in de auto is SiriusXM, aanbieder van mobiele satellietradio in de Verenigde Staten, gestart met een nieuwe abonnementsvorm. Deze is gratis, maar bevat, in tegenstellig tot betaalde abonnementen, wel reclame.
Onder de naam ‘Free Access’ biedt SiriusXM een selectie van 41 radiostations aan, waaronder 20 muziek stations. Opgenomen in het aanbod zijn onder meer SiriusXM Hits 1 Free, 90s on 9 Free, Classic Rewind Free, maar ook ESPN Radio, Fox Sports, BBC World Service, Fox News Headlines en Comedy Central Radio. Het radiokanaal van shockjock Howard Stern is niet in het gratis aanbod opgenomen. Hiervoor dient nog altijd een betaald abonnement te worden afgenomen.
Niet voor iedereen
Het Free Access abonnement is niet voor iedereen beschikbaar. Zo kan het alleen beschikbaar in nieuwe auto’s met een specifiek type hybride radio. Maar deze wordt door steeds meer autofabrikanten standaard ingebouwd.
Daarnaast is het Free Access abonnement alleen beschikbaar op uitnodiging. Vaak alleen na afloop van de gratis proefperiode van het volledige SiriusXM abonnement. Daarnaast dient minstens eens in de 60 dagen afgestemd te worden op één van de Free Access radiokanalen, anders wordt het abonnement definitief geblokkeerd op de radio. Daarnaast is het abonnement niet overdraagbaar naar een andere auto.
Met het gratis abonnement wil SiriusXM de strijd aan gaan met FM/AM Radio en streamingdiensten in de auto. Weliswaar heeft SiriusXM nog altijd een slordige 30 miljoen betalende abonnees, maar het platform blijft qua aandeel met 8% flink achter op concurrentie als AM/FM (36%), Streaming Music (20%), YouTube (14%) en podcasts (10%). Het is voor SiriusXM een groei van slechts 1%-punt in 10 jaar tijd.
Nieuwe inkomstenbron
Daarnaast introduceert de aanbieder van satellietradio hiermee een nieuwe inkomstenbron: adverteerders in plaats van betalende luisteraars. Daarmee verplaatst het bedrijf zich naar het vaarwater van reguliere commerciële radiostations die via de ether uitzenden. En dat is opmerkelijk aangezien de bestedingen aan radioreclame in de VS al enige jaren daalt. [RadioWereld.NL]