VS: Verkoop radiostation leidt tot domino-effect op FM in Memphis

De verkoop van een radiostation in de Amerikaanse stad Memphis, in Tennessee, heeft tot een waar domino-effect op FM geleid. In totaal zijn de afgelopen weken al drie stations van frequentie gewisseld en/of van format veranderd en een vierde wijziging komt er nog aan.

Foto: Pixabay

Het eerste steentje voor de domino werd aangetikt door Audacy. Het mediabedrijf kondigde aan de frequentie 94.1 FM in de tweede stad van Tennessee te verkopen aan Educational Media Foundation. Deze christelijke organisatie exploiteert radiozenders K-Love en Air1. Audacy had de frequentie als enige tijd in de etalage staan.

Wissel
Momenteel is op 94.1 FM de countryzender 94.1 The Wolf (WLFP) te ontvangen, maar Audacy is niet van plan om het countryformat op te geven. Sterker nog: het station gaat verhuizen naar de veel sterkere 99.7 FM. Op deze frequentie is momenteel de popzender FM100 (WMC) te horen. Dit station gaat, ondanks dat het fors betere luistercijfers heeft dan The Wolf, verdwijnen. FM100 stata momenteel vijfde bij de luistercijfers, terwijl The Wolf op 10 staat.

Met The Wolf op een sterkere frequentie wil Audacy frontaal de aanval openen op Kis 106 (WGKX) van Cumulus.

De frequentiewillen van The Wolf en het verdwijnen van FM100 gaat binnen twee maanden plaatsvinden. Een exacte datum is niet bekend en hangt af van de afronding van het verkoopproces van de frequentie 94.1 FM.

Formatwijziging
De concurrentie besloot hier echter niet op te wachten. Eind april trok Flinn Broadcasting de stekker uit de classic hitszender 107.5 WHBQ en verving deze door Q107.5, dat zich als ‘The Number 1 Hit Music Station’ profileert als hitstation voor volwassenen. WHBQ stond op de 12e plaats bij de luistercijfers.

Afgelopen week voerde ook iHeart Media wijzigingen door. Om de oude luisteraars van FM100 op te vangen verhuisde de hitzender Kiss FM (KWNW) van 101.9 FM naar de veel sterkere 102.7 FM. Tegelijkertijd wijzigde het station haar format van CHR (Top 40) naar Hot AC (pophits van de jaren 90 tot nu). Dat zorgde ervoor dat de rotaties van de populaire hits flink omlaag ging: van 70 minuten naar bijna drie uur. Ook werden diverse hits van nu van de playlist gehaald, zoals ‘Kill Bill’ van SZA, de nummer twee uit de American Top 40, en ‘Creepin’ van Metro Boomin & The Weekend, nummer 6 in de AT40.

Kiss FM profileert zich nu als ‘Hit Music for Memphis’ in plaats van ‘All the Hits for Memphis’. Wat wel hetzelfde is gebleven zijn Elvis Duran in de ochtend en Ryan Seacrest tijdens de ‘office hours’.

De frequentie 102.7 FM werd tot vorige week gebruikt door Rock 103 (WEGR). De classic rockzender zendt nu uit op de zwakkere 101.9 FM en heet nu Rock 102. Ook deze wijziging is opvallend, want Rock staat momenteel op plek zeven bij de luistercijfers, terwijl Kiss pas op plaats 14 volgt. [RadioWereld.NL]