Radio 538 heeft momenteel de wind in de zeilen als het om luistercijfers gaat. In week 36 naderde het radiostation marktleider Qmusic bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar. Daarnaast was de 538 Ochtendshow opnieuw marktleider en ging Edwin Evers voorbij aan de Top 40.

In week 34 geleden behaalde 538 al recordcijfers. Toen stond het station in het teken van de Dutch 1000 en Formule 1. Een week later zakte het station, zoals verwacht weer wat terug, maar vorige week (36) maakte het station weer een flinke stap naar boven, zo blijkt uit de luistercijfers die het NMO woensdagmiddag rapporteerde.
Bij de doelgroep 20-49 jaar (ma-zo 6-24 uur) steeg 538 met 3,2%-punt naar 17,6%. Qmusic daalde echter met 1,5%-punt naar 18,9%, het laagste marktaandeel sinds kerst. Hiermee is het verschil tussen de nummers één en twee teruggelopen tot 1,3%-punt. Nog niet eerder sinds de invoering van de elektronische luistercijfersmeting begin 2023 was het verschil tussen Q en 538 zo klein.
Radio 538 gaf vorige week reizen naar Curaçao weg, terwijl op Qmusic nog steeds gezocht wordt naar ‘Het Geluid’.
538 Ochtendshow
De 538 Ochtendshow met Tim Klijn, Rick Romijn, Niels van Baarlen en Florentien van der Meulen was vorige week (20-49 jaar, ma-vr 6-10 uur) opnieuw marktleider met 20,2%. Een jaar geleden stond het marktaandeel nog op 15,3%.
Al ruim een jaar lang zitten de cijfers van de ochtendshow in de lift en in week 34 werd Qmusic voor het eerst ingehaald. Toen was daar nog een zomerochtendshow te horen. Vorige week was Mattie Valk echter weer terug in de ochtend, nu tijdelijk met Miljuschka Witzenhausen, en scoorde de ochtendshow van Qmusic 19,7% marktaandeel (ten opzichte van 23,3% een jaar eerder).
Vooral bij de mannen doet de 538 Ochtendshow het goed en komt het marktaandeel uit op 23,5%.
Evers & Co
Ook op vrijdagmiddag heeft 538 een stap naar boven gemaakt. Edwin Evers was in de tweede week na zijn vakantie al gelijk goed voor 23,6% marktaandeel (20-49 jaar, vr 14-18 uur) en daarmee voorbij aan de Top 40 op Qmusic (16,5% marktaandeel).
Uiteraard fluctueren de weekcijfers en kunnen de cijfers volgende week weer flink anders zijn, maar er is wel een duidelijke trend te zien, waarbij 538 dichter naar Qmusic kruipt en zelfs in specifieke tijdsvakken af en toe passeert. Dat was een jaar geleden bijna ondenkbaar.
Radio 538 heeft de afgelopen periode gesleuteld aan onder meer het muziekformat, zo legde creatief directeur Talpa Radio Dave Minneboo onlangs uit in een podcast, en dat lijkt nu zijn vrachten af te werpen. [RadioWereld.NL]
