Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Luistercijfers VK: Thuis radio luisteren blijft ook na corona op hoog niveau

Ondanks dat alle coronabeperkingen al enige tijd volledig zijn opgeheven, blijft het thuis radio luisteren op een hoog niveau in het Verenigd Koninkrijk. Dit blijkt uit de luistercijfers over het vierde kwartaal van 2022 van RAJAR. BBC Radio 2 blijft de populairste zender, maar levert wel in.

Foto: Pixabay

Net als in Nederland lijkt ook het hybridewerken in het Verenigd Koninkrijk meer ingeburgerd te zijn. Dat zorgt voor een, vooralsnog, blijvende verschuiving in het radioluisteren. Zo vindt 62,5% van het luisteren thuis plaats, terwijl dit in het laatste kwartaal van 2019, voor corona dus, nog 58,7% was.

Bij het luisteren in de auto en op het werk is dan ook een daling te zien ten opzichte van pré-corona. De auto is nu goed voor 23,5% van het radioluisteren (-1,7%-punt), terwijl op het werk blijft steken op 13,7% (-2,1%-punt).

In het vierde kwartaal van 2022 luisterden wekelijks bijna 49,7 miljoen inwoners (88,8%) van 15 jaar en ouder naar de radio. De Beeb is vooral koning bij de doelgroep 45+ met een marktaandeel van 54,5%, tegenover 31,6% bij 15-44. Deze groep wordt vooral bediend door de commerciële stations met 64,9% marktaandeel.

Landelijke stations
BBC Radio 2 blijft de grootste radiozender met 16,1% en verloor daarmee wat terrein. Ook het weekbereik daalde licht. Het station zag het afgelopen kwartaal Steve Wright vertrekken en Scott Mills komen, maar dit zorgde voor nauwelijks verschuivingen. Het blok tussen 14 en 16 uur is nog steeds goed voor 6,2 miljoen luisteraars. Daarnaast vertrekt Ken Bruce eind maart bij de zender om zijn geluk te beproeven bij Greatest Hits Radio. Hij trok het afgelopen kwartaal 8,2 miljoen luisteraars per week.

BBC 5 Live zag het marktaandeel dankzij het WK en de perikelen in het Lagerhuis flink groeien.

Heart blijft met 5,7% marktaandeel en ruim 8,65 miljoen luisteraars het grootste netwerk, gevolgd door Hits Radio met 5,2% marktaandeel en 6,64 miljoen luisteraars.

Daarnaast bleef Greatest Hits Radio stabiel (3,2%), maar liep rivaal Smooth Radio (3,7%) weer wat uit.

Zoe Ball presenteert op Radio 2 de populairste ochtendshow van het land. Wekelijks stemmen er ruim 7,13 miljoen luisteraars af op de show, een lichte daling ten opzichte van het derde kwartaal. De grootste commerciële ochtendshow is voor het popnetwerk Heart. Jamie Theakston en Amanda Holden zijn goed voor wekelijks 3,92 miljoen luisteraars.

Tekst gaat verder onder de tabel

Londen
Nog altijd is BBC Radio 4 de grootste zender in Londen met 13,7% marktaandeel, gevolgd door BBC Radio 2. Gezamenlijk zijn de twee stations in de hoofdstad goed voor bijna een kwart van het radio luisteren.

De talkzender LBC is de grootste commerciële zender in de hoofdstad met 7,7% marktaandeel. De popzender Heart is de grootste commerciële muziekzender in Londen met 4,7%, gevolgd door Classic FM. BBC Radio 1 is met 3,7% de grootste jongerenzender net voor Capital. Wel bereikt Capital met 1,6 miljoen luisteraars per week een slordige 200.000 meer luisteraars.

Greatest Hits Radio is met 2,2% marktaandeel nu weer nipt groter dan rivaal Smooth Radio.

Ochtend in Londen
Van de ochtendshows zijn helaas geen cijfers van de landelijke BBC stations openbaar gemaakt voor Londen. Van de cijfers die wel beschikbaar zijn gaat LBC aan kop. Nick Ferrari trekt wekelijks 827.000 luisteraars.

Capital Breakfast met Roman Kemp, Sian Welby, Chris Stark en Sonny Jay Muharrem volgt daarachter met 711.000 luisteraars (+85.000), terwijl Heart flink verloor en nu wekelijks 728.000 luisteraars trekt (-104.000).

Digitaal
Het aandeel digitaal luisteren steeg in het vierde kwartaal van 2022 naar 66,6%. DAB(+) blijft het belangrijkste platform om radio te luisteren, met 38,8%.

FM en AM verloren opnieuw terrein en zijn nog maar goed voor 33,4% van het radio luisteren. Radio via internet steeg door tot naar 24,1%.

6Music blijft de grootste
De grootste digitale zender blijft BBC 6Music met 2,5% marktaandeel en 2,50 miljoen luisteraars per week, maar verloor wel flink. BBC Radio 4 Extra volgt met 1,4%. Saillant detail is dat de BBC over enkele jaren de stekker uit deze zender wil trekken.

Planet Rock is met 1,1% marktaandeel de grootste digitale commerciële zender. Kijkend naar bereik gaat Kisstory voorop met bijna 2,27 miljoen luisteraars. Virgin Radio scoorde de laatste drie maanden van 2022 0,9% marktaandeel, terwijl Absolute 80s goed is voor 0,7%. [RadioWereld.NL]