VS: 3 Radiostations pakken tweede plek in New York City

De concurrentie blijft moordend in het radiolandschap in New York City. Maar liefst drie radiostations wisten de tweede plek te bemachtigen bij de luistercijfers, terwijl WBLS zijn koppositie verstevigde. In Los Angeles blijft KOST de grootste, zo blijkt uit de oktobercijfers van Nielsen Audio.

Foto: Pixabay

De oktobercijfers bevatten overigens de cijfers van 15 september tot en met 12 oktober. Dit komt omdat de Verenigde Staten 13 metingen per jaar telt. De laatste meting betreft de zogenaamde ‘Holiday’-periode.

WBLS 107.5 zag het marktaandeel deze meting stijgen naar 6,9% (+0,3%-punt), waarmee de urban popzender zich verder losmaakt van de concurrentie. Want waar er in augustus nog drie stations om de eerste plek vochten, is het nu een strijd om plaats twee. En daar eindigen drie stations met exact hetzelfde marktaandeel: (W)CBS FM 101.1, 106.7 Lite FM (WLTW) en La Mega 97.7 (WSKQ). Alle drie noteren ze 5,5% marktaandeel.

Voor CBS FM en Mega betekent het een verlies van 0,2%-punt, terwijl het verlies voor Lite nog groter is: een half procentpunt. Lite zal de komende metingen wel weer flink omhoog gaan, aangezien de kerstperiode eraan komt en het station traditioneel overstapt op non-stop kerstmuziek.

Wel blijft Lite de grootste als het om weekbereik gaat: bijna 3,5 miljoen luisteraars.

Bij CBS FM is het aftellen begonnen voor ochtendman Scott Shannon. Hij kondigde eind vorige maand aan dat hij in december stopt met zijn dagelijkse programma op de zender.

Terug in de top 5 is Q104.3 (WAXQ). De classic rockzender zag het marktaandeel met 0,1%-punt naar 5,2% en verwijst hierdoor de hitzender Z100 (WHTZ) naar de zesde plek.

Bij de doelgroepen staat Mega voor de vijfde meting op een rij bovenaan bij 25-54 jaar en gaat de zender nu ook aan kop bij 18-49, terwijl WBLS de nieuwe nummer 1 is bij 18-34 jaar.

Los Angeles
In Los Angeles staat KOST 103.5 voor de derde meting op een rij op de hoogste trede. Het marktaandeel van de popzender daalde wel licht naar 5,7%.

K-Earth 101 (KRTH) is terug op plek twee met 5,2% marktaandeel. Wel blijft de classic hits zender de meeste luisteraars hebben: ruim 2,21 miljoen per week. Dat is een verlies van 4,6%.

104.3 My FM (KBIG) verloor deze meting 0,4%-punt. Hierdoor staat de popzender met 5,1% op de derde plaats. De talkzender KFI AM640 blijft vierde met 4,7%, terwijl de urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) plaats vijf behoudt 4,2% marktaandeel (-0,2%-punt).

De hip-hopzender Real 92.3 (KRRL) is nu het populairst bij 18-34 jaar. My FM staat voor de vierde maand op een rij op 1 bij 25-54 jaar, terwijl My voor de tweede meting op een rij aan kop gaat bij 18-49.

Sacramento
Elke maand blikt RadioWereld.NL ook op de rangen en standen in een radiomarkt elders in de VS. Dit keer is dit Sacramento, hoofdstad van de staat Californië. De regio Sacramento telt ruim 2 miljoen inwoners en is radiomarkt 27.

KFBK Newsradio is met 10,8% marktaandeel veruit de populairste zender van de stad. Deze meting zag het station het marktaandeel met maar liefst 1,9%-punt stijgen.

De classic rockzender 96.9 The Eagle (KSEG) volgt op plek twee met 8,6%, terwijl New Country 105.3 (KNCI) plek drie bezet houdt met 6,2%.

Daarachter vechten de twee popzenders Mix 96 (KYMX) en 92.5 The Breeze (KBEB) om de laatste twee plaatsen in de top vijf. Mix trekt daarbij aan het langste eind met 5,9%, terwijl The Breeze op 5,2% blijft steken.

Op weg richting de top vijf is de nieuwe popzender Kiss 107.9 (KZIS). Het station werd half juni gelanceerd op een frequentie die vijf jaar lang uit de lucht was.

Kiss brengt een mix van 90’s, 00’s en nu en die blijkt aan te slaan. Het marktaandeel van Kiss steeg deze meting naar 4,0% (+0,8%-punt) wat goed is voor de zevende plaats. Kiss is daarmee al gelijk groter dan rivaal Now 100.5 (KZZO), die op plaats 14 staat nu. [RadioWereld.NL]