Lite FM New York City scoort laagste luistercijfers in meer dan jaar tijd

Na een uitstekende kerstperiode beleeft de popzender 106.7 Lite FM (WLTW) in New York City een zware start van het jaar. Voor de tweede maand op een rij ziet Lite WBLS 107.5 boven zich staan. In Los Angeles blijft KOST 103.5 het populairst.

Dit blijkt uit de februaricijfers van Nielsen Audio.

WBLS zag het marktaandeel met 0,6%-punt dalen naar 5,9%, maar doordat Lite ook flink inleverde blijft de urban popzender bovenaan de lijst. Lite zag het marktaandeel met een half procentpunt dalen en scoort met 5,5% marktaandeel het laagste marktaandeel in meer dan een jaar tijd. Wel zag de zender het weekbereik met bijna 6% groeien naar ruim 3,34 miljoen. Het totale weekbereik van radio in New York City groeide met 4,4%.

Plek drie blijft in handen van (W)CBS FM 101.1. De classic hits zender steeg met 0,1%-punt naar 5,4% marktaandeel. Pal achter Lite dus. De complete top 3 zit nu dus binnen een half procentpunt.

Het Spaanstalige Mega 97.9 (WSKQ) staat nu op plek 4 met 4,6%, terwijl Z100 (WHTZ) een plek inlevert en met 4,5% de top 5 complementeert.

Bij de doelgroepen blijft Mega 1 bij 25-54 jaar, schiet de hiphopzender Power 105.1 (WWPR) van 10 naar 1 bij 18-34 en blijft Z100 het populairst bij 18-49.

Los Angeles
Ook na de kerstperiode blijft KOST de best beluisterde radiozender in Los Angeles. Het marktaandeel van de popzender daalde wel met een half procentpunt naar 5,8%. Ook heeft KOST met bijna 2,4 miljoen luisteraars (+9,7%) het hoogste weekbereik in de filmstad. Het totale weekbereik radio in Los Angeles groeide met maar 1,2%.

Na een flink herstel in januari, moest K-Earth 101 (KRTH) in februari weer wat inleveren. De classic hits zender daalde met 0,3%-punt naar 5,6%, maar blijft hiermee tweede.

Winst daarentegen was er opnieuw voor 104.3 My FM (KBIG). De popzender verlengde onlangs het contract met ochtenddeejay Sean Valentine en kan nu weer verder bouwen aan de toekomst. My steeg met 0,2%-punt naar 4,8% marktaandeel. Het hoogste marktaandeel in meer dan een jaar tijd.

Ook winst was er voor 94.7 The Wave (KTWV). De urban popzender ging een half procentpunt omhoog naar 4,7% en klimt hierdoor van vijf naar vier. De Spaanstalige softpopzender K-Love 107.5 (KLVE) staat, ondanks dat het marktaandeel groeide, nu op vijf met 4,4%.

Kijkend naar de doelgroepen, dan staat KOST nu op de eerste plek bij 20-54 jaar en heroverde de hitzender 102.7 KIIS FM de koppositie bij zowel 18-34 als 18-49 jaar.

Austin
Elke maand blikt RadioWereld.NL ook op een andere radiomarkt van de Verenigde Staten. Deze keer is dit Austin, de hoofdstad van de staat Texas. Met ruim 1,87 miljoen inwoners is dit radiomarkt 32.

De pop-rockzender 103.5 Bob FM (KBPA) is met 8,7% marktaandeel veruit de populairste zender van de stadsregio. De classic hits zender Majic 95.5 (KKMJ) volgt op plek twee met 7%. De publieke nieuwszender 90.5 KUT FM staat derde met 6,3%.

Op vier staat een opvallend format: klassiek. KMFA 89.5 FM heeft met 5,8% marktaandeel een schare groep luisteraars. Die luisteraars ondersteunen het station ook financieel, want KMFA heeft een niet-commerciële status. Austin is een van de weinige steden waar klassiek goed scoort. Sterker nog: het is één van de weinige steden waar het format überhaupt op FM te ontvangen is. In de meeste steden is het format jaren geleden al gedumpt omdat het commercieel onaantrekkelijk is.

KMFA moet de vierde plaats wel delen het KUTX 98.9, een alternatieve publieke radiozender. Daarmee is KUTX de derde niet-commerciële radiozender in de top 5 bij de luistercijfers. [RadioWereld.NL]