Radiozender Joe is het nieuwe jaar gestart met een nieuw luistercijfersrecord. Tegelijkertijd krijgt Radio 1 een flinke tik. Dit blijkt uit de nieuwe Belgische luistercijfers die woensdag zijn gepubliceerd. In Wallonië blijft Nostalgie de grootste.

Woensdag verschenen voor de eerste keer dit jaar de luistercijfers voor België. De nieuwe CIM RAM luistercijfers bevatten gegevens van de periode januari tot en met april. Net als de vorige metingen gaan de cijfers dus over de gebruikelijke periode van vier maanden.
Radio 2 blijft de grootste
In Vlaanderen blijft VRT Radio 2 veruit de populairste zender. Het marktaandeel van de publieke familiezender. Wel verloor het station opnieuw terrein. Dit keer ging er 1,5%-punt vanaf en noteert Radio 2 24,6% marktaandeel. Ten opzichte van een jaar geleden is het verlies 3,7%-punt.
De afgelopen periode is er veel veranderd bij VRT Radio 2. Het station heeft een flinke opfrisbeurt gekregen, waarbij onder meer de vijf regionale ochtendshows plaats hebben gemaakt voor een nationale ochtendshow met Peter van de Veire.
Q en Joe
Qmusic blijft tweede met 12,8% marktaandeel (-0,1%-punt). Bij de kerndoelgroep 18-44 jaar noteert Q 23% marktaandeel.
Zusterstation Joe blijft de derde zender van Vlaanderen en zet zelfs een nieuw record neer. De classic hitszender is nu goed voor 12,2% (+1,9%-punt), terwijl bij de zenderdoelgroep 35-54 jarigen 16,1% marktaandeel behaald wordt.
Studio Brussel stabiel, Radio 1 flink omlaag
Studio Brussel zag de eerste maanden van dit jaar het marktaandeel nagenoeg stabiel blijven op 8,2%. Zusterstation Radio 1 kreeg daarentegen een flinke tik. De muziek- en informatiezender van de VRT verloor 1,5%-punt en staat nu op 7,8%.
MNM verloor opnieuw terrein. De eerste vier maanden daalde het marktaandeel naar 6,4%. Nostalgie bleef vrijwel gelijk op 6,1%.
Tekst gaat verder onder de tabel
Netwerk en digitaal
Topradio blijft met 1,7% marktaandeel de grootste commerciële netwerkradio, gevolgd door NRJ met 0,3%. Eerder dit jaar besloot NRJ vanwege de tegenvallende luistercijfers de meeste gepresenteerde programma’s te schrappen.
Willy is met 2,0% de grootste digitale zender, gevolgd door Joe 60s & 70s Hits met 1,3% en De Tijdloze en Nostalgie+ met elk 1,1%. Geruchten gaan dat Nostalgie+ na de zomer de FM-frequenties van het kwakkelende NRJ overneemt.
Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België blijft Nostalgie de grootste met 15,3% marktaandeel, al leverde het station wel wat in. Radio Contact herstelt van een minder najaar en wint 1,8%-punt. Het station klimt hierdoor met 14,6% naar plek twee en verwijst VivaCité naar rang drie.
Ook een krachtig herstel is te zien bij Bel RTL. Afgelopen maanden is er ingegrepen bij de zender door de nieuwe eigenaren. Hierdoor is eerst het weekend op de schop gegaan, waarna in april ook het dagelijkse ochtend- en avondblok volgde. Het resultaat is een stijging van 1,7%-punt en plek vier in de ranglijst.
Daarachter verliezen Classic 21, La Première en NRJ allen terrein.
Viva+ is met 1,4% marktaandeel de grootste digitale zender in Wallonië, gevolgd door Nostalgie+ met 0,7%. [RadioWereld.NL]