Zoek
Sluit dit zoekvak.

Luistercijfers over heel 2021: Dit zijn de reacties van de radiostations

Met de publicatie van de luistercijfers over de periode november / december 2021 is het tijd om de balans over het hele jaar op te maken. En dus werden er weer de nodige persberichten verstuurd. Deze zijn hieronder te lezen.

Foto: Pixabay

NPO Audio groeit wederom; NPO Radio 2 best beluisterde radiozender van Nederland
Het gezamenlijke luistertijdaandeel van NPO Radio 1, 2, 4, 5 en NPO 3FM komt het afgelopen jaar uit op een gemiddelde van 31,6% (was 31,2% in 2020, red.). In 2016 bedroeg het gezamenlijke luistertijdaandeel nog 28,9%. NPO Radio 2 was ook in 2021 de best beluisterde radiozender van Nederland.

NPO Radio 5 zette in 2021 wederom een recordjaar neer met een gemiddeld luistertijdaandeel van 6%; een toename van een vol procent. NPO Radio 1 groeide naar 8%, het hoogste aandeel sinds 2005. NPO Radio 4 komt in 2021 uit op 2,3% (was 2,6%, red.) en NPO 3FM op 2,1% (was 2,3%, red.).

NPO Radio 2 was voor de vierde keer in successie de best beluisterde radiozender van Nederland met een gemiddeld luistertijdaandeel van 13,1%. De NPO Radio 2 Top 2000 stuwde afgelopen november-december het aandeel naar 16,6%. De lijst der lijsten is gewaardeerd met het rapportcijfer 8 en bereikte (met radio, tv en online) 75% van alle Nederlanders (10+), zo blijkt uit een representatief onderzoek dat NPO heeft laten uitvoeren door RadioCall.

Jurre Bosman, directeur NPO Audio: “Deze mooie luistercijfers zijn een geweldig compliment voor alle makers. De optelsom van de programma’s van de omroepen levert aantrekkelijke radiozenders op, die een grote rol spelen in het dagelijks leven van miljoenen luisteraars. Naast radio zagen we in 2021 een toenemende belangstelling voor publieke podcasts. Het aantal gebruikers per week steeg van circa 700.000 in januari naar rond de 750.000 in december; het aantal streams groeide van 2 miljoen naar 2,5 miljoen. Verschillende podcasts van de omroepen hebben prijzen in de wacht gesleept. Het allereerste NPO Podcastevent in oktober was een succes en krijgt dit jaar een vervolg.”

Qmusic hoogste jaarcijfer van alle radiozenders dit millennium
Voor Qmusic bedraagt het jaarcijfer 19,7% (20-49 jaar, ma-zo, red.). De laatste keer dat een radiozender een jaarcijfer haalde dat vergelijkbaar is met Qmusic dit jaar, was in het vorige millennium. Het is 22 jaar geleden dat Sky Radio en 3FM jaarcijfers hadden die boven de 20% uitkwam.

Dave Minneboo, programmadirecteur Qmusic: “2021 was een jaar dat onze verwachtingen ruimschoots overtrof. Nadat we eerder al marktleider in de commerciële doelgroep waren, werden we ook de grootste zender van het land in de brede doelgroep. Het jaarcijfer in de doelgroep 20-49 jaar is 19,7% en dat is sinds 1999 niemand meer gelukt. Ik ben dan ook ontzettend trots.

Foto: Pixabay

Recordjaar voor 100% NL
Het station met de beste muziek van Nederland ziet haar marktaandeel groeien van gemiddeld 3,3% in 2020 naar 3,8% in 2021. 100% NL maakt een forse groei door van 15% bij luisteraars in de doelgroep 20-49 jaar. Het jaargemiddelde was in de afgelopen 8 jaar in deze doelgroep niet eerder zo hoog. De groei is met name terug te zien in de doelgroep jonge vrouwen (20-34 jaar).

Martijn Zuurveen, Radio Director RadioCorp: “We zijn als team enorm trots op deze cijfers. Een compliment van onze luisteraars, die ons goed weten te vinden. Voor RadioCorp was 2021 het beste jaar sinds 100% NL en Slam onder één vlag vallen. Met onze nieuwe zender Sunlite hebben we recent hier nog een prachtig merk aan toegevoegd. Kortom: een ongekend succesvol jaar. Dit belooft wat voor 2022. Wij zijn er klaar voor!” [RadioWereld.NL]