NPO 3FM is de afgelopen jaren meerdere keren op de schop gegaan. Daarbij is ook overwogen om de naam te wijzigen, zo vertelt zendermanager Menno de Boer in de podast ‘In Vorm’. Uiteindelijk is besloten om het niet te doen. “Het is vooral duur.”
Moet het nou weer Radio 3 heten of 3FM? Dat was de vraag die de afgelopen jaren meerdere keren is gesteld. FM zou ouderwets zijn. Toch is dat volgens De Boer een misverstand. “De associatie van mensen met FM is niet oud. FM is voor velen een afkorting, zoals GSM, waarvan ze niet meer weten wat het is.”
Daarnaast zou 3FM ondanks een naamswijziging in de volksmond nog jaren gewoon 3FM zijn. “Het zit erin en je gaat het er ook niet meer uit halen of je moet het een hele andere naam geven.”
Top of Mind
Volgens de zendermanager van 3FM is het niet makkelijk om iets een compleet andere naam te geven. “Er zijn zoveel merken die een rol spelen in jouw dag.” Hij wijst daarop niet alleen op tandpasta, maar ook op de vele mediamerken zoals Instagram en TikTok. “Alles vecht om je aandacht. Dus als je als radiozender je wil rebranden, zul je supergoeie slimme lange marketing moeten doen en consistent. Joe is het levende bewijs. Het duurt jarenlang om breinpositie op te bouwen. Dat je Top of Mind bent. Bij de publieke omroep willen en mogen we niet heel veel geld uitgeven aan marketing. Dus 3FM verfrissen is uiteindelijk wel de slimste keuze”, aldus De Boer.
Associatie
Toch kan het soms wel degelijk zinvol zijn om een compleet andere naam aan te nemen. Bijvoorbeeld als de doelgroep compleet kwijt is waar een merk voor staat. “Je kunt als merk ook gewoon zoveel gezichten hebben dat je geen gezicht meer hebt”, zo legt De Boer uit in In Vorm. “3FM heeft ook superveel afslagen gemaakt. Je kunt onderzoeken hoe sterk deze associaties zijn en kun je daar makkelijk afstand van nemen en een nieuwe associatie overheen bouwen.”
Volgens De Boer heeft 3FM het voordeel dat 3FM zich op een relatief jonge doelgroep richt. “Dus heel veel mensen zijn blanco. De oudere garde denkt nog terug aan de Kaiser Chiefs of Gerard Ekdom. Maar die zitten bij Radio 2 en komen af en toe misschien nog een beetje snacken.” Iemand van 20 of 25 jaar heeft volgens De Boer die associaties niet. “Die denkt alleen: is dit station relevant, begeeft het zich in de wereld waarin ik ook zit en draait het de muziek die ik leuk vind.”
Megahit
Een andere discussie die regelmatig terugkeert bij 3FM is of de Megahit nog moet blijven bestaan. “De Megahit is toch de meest relevante track, het liefst iets Nederlands, waarmee we iets op het podium willen hijsen en dat is van alle tijden. Dat is iets waar je gewoon trots op moet zijn”, meent De Boer.
Daarom is vorig jaar ook de Top Megahit in het leven geroepen. “Die gaat alle kanten op. Het is een lijst die alleen wij kunnen doen. Dat is echt een afslag die we hebben genomen halverwege vorig jaar.” Volgens de zendermanager is er dan ook bewust voor gekozen om niet weer met de zoveelste 90’s of 00’s lijst te komen die vrijwel elk station al doet, maar om meer eigen dingen te doen. “Over deze was iedereen het eens dat we die moesten doen.” Over de toekomst van de Top megahit bestaat dan ook geen twijfel. “Deze keert sowieso terug.” [RadioWereld.NL]